facebook-icon

פרוו, בעיות עור, אוזניים ועוד

דוד בן  צור, מצוות האתר,  מראיין את ד”ר אוהד טילס מרקוס, בנושאים רפואיים אחדים, חיסונים ומחלת פרוו, דמודקס, הוטספוט, דלקות אוזניים ובעיות בריקון השקים האנאליים.

שלום ד”ר אוהד טילס, נראה שהגולשים שלנו מפיקים ידע ותועלת רבה מהראיונות שלנו בתחומים שמעסיקים אותם, ואני רוצה שנמשיך ונברר כמה נושאים נוספים.

כולנו שמענו על החיסון המשושה לגורים וניתן גם לקרוא את הדעות המגוונות בעניין הוצאת גורים החוצה לפני סיום שלושת השלבים של החיסון המשושה בפאנל שערכנו בדיוק בנושא הזה. שמעתי על חיסון “הוריקן” שיכול לקצר את התקופה הזו של “עד סיום החיסונים”. אתה  יכול להסביר לנו מהו חיסון הוריקן?

חיסון הוריקן הוא חיסון משושה. ההבדל בחיסון זה הוא שניתן לתת אותו לגורים פעמיים בלבד, במקום שלוש כפי שנהוג בחיסון משושה רגיל.

למרות שהחיסון המשושה הוא נגד חמש או שש מחלות אפשריות, המפחידה שבהן היא מחלת הפרוו. נשמח אם תרחיב מעט לגבי מחלה זו.

מהי בדיוק מחלת הפרוו?

מחלת הפרוו בכלבים היא מחלה מסוכנת, אקוטית  ומאוד מדבקת. היא נגרמת ע”י וירוס מסוג PARVOVIRUS. המחלה מאופיינת בעיקר ע”י הקאות ושלשולים, ביחד עם כאבי בטן והתייבשות, עד סכנת מוות.

איך נדבקים במחלה?

הדבקות במחלה נגרמת ע”י הכנסת הנגיף לפה (ליקוק, אכילה) ולמערכת העיכול. הנגיף מופרש בצואה של כלב שנגוע במחלה. הצואה הנגועה יכולה לבוא במגע  עם כמעט כל דבר שניתן לחשוב עליו. לאחר מכן מגיע כלב בריא ומלקק את שאריות הצואה וכך נדבק. דוגמאות כוללות ליקוק כלי אוכל נגוע או נעל שנגעה בצואה מזוהמת עם הנגיף.

האם היא תוקפת רק גורים?

המחלה תוקפת בעיקר גורים אך עלולה גם לפגוע בכלבים מכל גיל אחר.

האם כלב שסיים את פרוטוקול החיסון המשושה מחוסן לכל חייו, או שצריך לחזור על החיסון הזה?

ממש לא, החיסון תקף לשנה בלבד שאחריה יש לחדש את הגנת הגוף כנגד הנגיף ע”י חיסון שנתי הניתן פעם אחת בכל שנה במהלך חיי הכלב (חיסון משושה).

ועכשיו כשאנחנו מבינים קצת יותר מהי מחלת הפרוו, ואיך להזהר ממנה, אנחנו יכולים לפנות למחלות נוספות ולברר אודותיהן.

שמעתי על מחלת דמודקס שהיא מחלת עור לפי הבנתי.

מהי בדיוק מחלת דמודקס?

קרדית הדמודקס גורמת למחלת עור. המחלה מאופיינת באיבוד שיער, זיהומים חיידקיים משניים, הפרשות מפצעים בעור ביחד עם יצירת גלדים ואדמומיות.

האם היא מדבקת?

המחלה מדבקת כאשר מערכת החיסון של הכלב שהודבק חלשה. ניתן לראות הדבקות בין כלבים בוגרים ובין כלבים לגורים.  המחלה לא מדבקת לבני אדם.

האם יש לה חיסון או טיפול רפואי שיכול להקל או אולי ממש לרפא?

ניתן לשלב מספר טיפולים שונים. מקולרים נגד קרציות, שמפו, חומרים לשטיפת העור, ועד לתרופות במתן דרך הפה. בהחלט ניתן להילחם במחלה בצורה יעילה.

ואם אנחנו כבר בתחום מחלות ובעיות עור, נברר עוד משהו.

מה זה בדיוק הוט ספוט?

זיהום חיידקי שגורם לדלקת בעור. נגרם בד”כ ע”י חיידק בשם staphylococcus intermedius.

ממה הוא נובע?

התופעה נגרמת בגלל נזק ראשוני לעור. דוגמאות לכך: אלרגיות, פרעושים, קרציות, שריטה או פגיעה בעור, שעמום, עקיצת חרק ועוד. לאחר הנזק הראשוני החיה מגרדת ומלקקת את האזור. האזור כעת מוכן לבואו של החיידק שדיברנו עליו. החיידק מגיע וגורם לזיהום חיידקי בעור ניזוק. הדלקת מתפשטת במהירות גדולה וגורמת לכאבים גדולים מאוד לחיה.

ואיך מטפלים בו, ובעיקר אי מונעים הישנות המצב?

יש לטפל בגורם הראשוני- אלרגיות וכו. עד לסיום הטיפול בגורם הראשוני, אנו מבצעים: גילוח, חיטוי, טיפול במשחות מתאימות (טיפול מקומי), ביחד עם טיפול מערכתי שכולל מתן אנטיביוטיקה דרך הפה ולפעמים שימוש בפרדניזון. ניתן לשלב תכשירים נוספים כגון שמפו ועוד.

טוב ד”ר, בוא נעבור לתחום אחר. שמעתי שיש כלבים שיש להם דלקות אוזניים, ושזה מטרד רציני.

מה אתה יכול לספר לנו על דלקות אוזניים?

הגורמים לדלקת רבים ומגוונים, אך הסכנה האמיתית נמצאת במעבר של דלקת האוזן החיצונית לחלקים אחרים של האוזן. דבר שכזה עלול לגרום לבעיות שמיעה וסימנים עיצביים קשים.

גורמים נפוצים כוללים קרדיות אוזניים בחתולים ושמרים בכלבים, אלרגיות בכל המינים. ישנם עוד גורמים רבים.

האם יש גזעים מסוימים (או כלבים מעורבים בגזעים מסוימים) שיותר רגישים לדלקות אוזניים?

החוק המוביל הוא שכלבים בעלי אוזניים גדולות ושמוטות, בעלי סיכון גבוה יותר למחלות אוזניים. החום והלחות שנשמרים בתוך האוזן, בגלל המבנה האנטומי של כלבים אלו, גורם להם לחלות יותר במחלות אוזניים. דוגמאות נפוצות:  פודל, שאר-פיי, בולדוג אנגלי ועוד.

האם יש לכך השפעה של אוזניים זקופות או אוזניים שמוטות?

באופן כללי לא נראה השפעה אך יש נם מיקרים מיוחדים.

איך אנחנו יכולים להמנע מהצרה הזאת?

ניקוי שבועי ושטיפות אוזניים. יש לבקש מהווטרינר ללמד אתכם כיצד לבצע את השטיפות והניקוי, על מנת למנוע פגיעה מסוכנת בזמן הטיפול.

 

בהנחה שהבנו את הגורמים ודרכי הטיפול והמניעה של דלקות אוזניים, אני מבקש לברר נושא אחרון לראיון זה:

שמעתי שיש כלבים שיש להם בעיות בריקון הבלוטות האנאליות. מה זה בדיוק אומר, כתוצאה ממה זה קורה, איך מטפלים בתופעה ובעיקר איך מונעים את הישנותה?

זה אומר שההפרשות מהבלוטות האנאליות אינן יוצאות באופן תקין עם יציאת הצואה. ההפרשות גורמות לחסימה בתעלה שיוצאת מהבלוטה. החסימה גורמת לדלקת וכאבים עזים באזור הבלוטות. הדלקת יכולה להזדהם ע”י חיידקים ולהפוך לאבצס- מאוד מאוד כואב. הסימנים הראשונים שנראה יהיה ליקוקים רבים באזור האחורי וגרירת הישבן על הרצפה.

מניעת הפרשת תוכן הבלוטה נגרם כתוצאה ממזון שאינו מכיל מספיק סיבים תזונתיים, השמנת יתר, שינוי מזון, נטייה גנטית וכן מחלות מערכת העיקול כגון שלשולים וצואה רכה.

טיפול כולל ריקון חוזר מספר פעמים, שינוי למזון עשיר בסיבים. במקרים קשים יותר, ניתן לטפל באנטיביוטיקה ואף הזרקה של חומר מיוחד לתוך הבלוטות. כמוצא אחרון ניתן להסירם כירורגית (נדיר מאוד).

מניעה מתבססת על שמירה על דיאטה עשירה בסיבים, שמירה על משקל תקין, ריקון תקופתי של הבלוטות וזיהוי מוקדם של התחלת התופעה.

תודה רבה ד”ר על המידע המקיף שנתת לנו בראיון זה. בוודאי נשוב ונפגש לבירור שאלות נוספות בהמשך.

לדף הפייסבוק של ד”ר אוהד טילס מרקוס

Print Friendly