שיתוף בפייסבוק

טיסה עם כלב לחו”ל

ההכנות, הטיסה וההסתגלות עם כלב למקום חדש גוזלים זמן ומאמץ. במידה ואנו נוסעים לטיול או שהייה ארוכים במדינה המאפשרת כניסה עם כלב, ישנם מספר דברים בסיסיים היכולים להקל מאוד את המעבר.

חוקים ותקנות:

חוקים ותקנות, הן בצד הישראלי והן מצד מדינות אחרות, משתנים ומתעדכנים מדי פעם, ולכן בנוסף לקריאת המידע הרשום להלן, מומלץ לבדוק תמיד גם את אתרי האינטרנט של המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים, של חברות התעופה ואת אתר האינטרנט של שגרירות מדינת היעד.

 

תקנות ישראליות:

על פי אתר משרד החקלאות (השירותים הווטרינריים), חיות מחמד היוצאות את תחום מדינת ישראל חייבות להיות מלוות בתעודת בריאות בינלאומית שהונפקה על ידי הרשות המוסמכת.

יצוא בעל חיים ללא התיעוד הנדרש, עלול לגרום לבעיה במספר מישורים:

  • בעל החיים: החזרה, הסגר, ולעיתים המתה.
  • הבעלים: עוגמת נפש, עלויות, אובדן זמן.
  • מדינות: ערעור על אמינות תיעוד היצוא מישראל.

מומלץ מאוד לבדוק את עידכוני משרד החקלאות בנושא הזה. על יציאה מהארץ עם חיית מחמד ניתן לקרוא כאן.

חשוב לציין כי מעבר לבדיקת התקנות הישראליות, יש לבדוק גם את תקנות מדינת היעד – במקרה הצורך אפילו ליצור קשר עם הגורם הממשלתי המתאים במדינת היעד על מנת לוודא שכל הדרישות ברורות. אי-מילוי הדרישות של מדינת היעד עלול להסתיים בסירוב לקבל את חיית המחמד ובהמתה, או בהחזרה למדינת המוצא – עם הבעלים או בלעדיו! תקנות בחו”ל יכולות לכלול הגבלות על כניסה של גזעי כלבים מסויימים, תקופת הסגר או אפילו איסור מוחלט על הכנסת כלבים לתחומם. על הבעלים מוטלת החובה לוודא שכל התקנות ברורות וידועות לו עוד לפני שהוא יוצא לדרך מישראל.

דרישות בסיסיות:

כדי שכלב יוכל לעלות על מטוס מישראל לחו”ל, הוא צריך להיות עם שבב אלקטרוני, אישור על חיסון כלבת בתוקף, ולמדינות מסויימות ומצויד גם באישור של משרד החקלאות – השירותים הוטרינריים, המעיד על כך שבגוף הכלב קיימים נוגדנים נגד כלבת. בדיקה זו נעשית בבדיקת דם. כל וטרינר יכול לקחת דם מהכלב ולשלוח את המבחנה למכון בבית דגן. לאחר מספר ימים תקבלו בדואר אישור שבדמו של הכלב יש מספיק נוגדנים לכלבת. האישור הוא באנגלית.  דוגמה לאישור כזה תוכלו לראות כאן.

האישור הזה תקף לכל חיי הכלב, בתנאי שהוא ממשיך לקבל חיסון נגד כלבת בכל שנה (יש להקפיד שאפילו לא יום אחד יותר משנה, גם אם במדינת היעד, חיסוני הכלבת תקפים ליותר משנה).

בדקו היטב-היטב את הנתונים באישור זה, ואם נפלה בו טעות בקשו לקבל אישור חדש עם נתונים מתוקנים, רצוי לשמור את התעודה לאורך כל חיי הכלב.

בדיקת נוגדני הכלבת (למדינות הדורשות זאת) צריכה להתבצע לפחות 90 יום לפני הטיסה.

בזמן רכישת כרטיסי הטיסה, יש ליידע את חברת התעופה שאתם מתכוונים לטוס עם כלב, ולקבל על-כך אישור (יש הגבלה על מספר הכלבים בכל טיסה).

רכישת כלוב טיסה:

מישמיש בכלוב הטיסה שלוכלב ששוקל מעל 8 ק”ג צריך לטוס בבטן המטוס, בתא מטען מיוחד, בתוך כלוב טיסה. כלבים קטנים שמשקלם (כולל תיק הנשיאה) עד 8 ק”ג, יכולים לעלות עם הבעלים על המטוס בתוך “תיק” מתאים. כשקונים את כלוב טיסה להקפיד שיהיה גדול דיו שהכלב יוכל לעמוד ולהסתובב בתוכו בחופשיות.

מומלץ מאד לרכוש את הכלוב כחודשיים-שלושה לפני תאריך הטיסה כדי להרגיל את הכלב להכנס לכלוב ולאהוב אותו. ניתן לקרוא וללמוד איך מרגילים כלב לכלוב טיסה כאן.

אל תדחו את רכישת כלוב הטיסה לרגע האחרון! הטיסה עצמה מכניסה את הכלב ללחץ, ולכן כדאי להרגיל אותו לכלוב כדי שיאהב את הכלוב שלווירגיש בו מוגן.

בימים האחרונים לפני הטיסה:

יש לקבל אישור (על טופס שמתאים למדינת היעד, אותו ניתן להוריד באתר משרד החקלאות). על הטופס יחתום הוטרינר המטפל, שהכלב בריא וכשיר לטיסה. עם הטופס יש לקבל אישור מוטרינר מחוזי (וטרינר של משרד החקלאות, לא וטרינר פרטי רגיל) עד 10 ימים לפני הטיסה. באתר של משרד החקלאות ופיתוח הכפר ניתן למצוא את יחידות השירותים הוטרינריים ולמצוא את רשימת הלשכות הוטרינריות המנפקות אישורים כנדרש.

שימו לב כי יש טפסים שונים המיועדים לאזורים שונים בעולם, כל הטפסים נמצאים באתר של השירותים הוטרינריים וכדאי להוריד את הטופס המתאים ליעד.

מומלץ להתקשר ללשכה הוטרינרית המחוזית הקרובה למקום מגוריכם כשבועיים-שלושה לפני הטיסה ולקבוע איתם תור. בבואכם ללשכה הוטרינרית המחוזית, צריך להביא, את אישור משרד החקלאות לנוגדני כלבת (למדינות הנדרשות), את פנקס החיסונים של הכלב את הרשיון להחזקת הכלב מהרשות המקומית ופרטים על הטיסה המיועדת.

הכנת כלוב הטיסה:

לפני הטיסה כדאי מאד להדפיס דף עם הפרטים שלכם ושל הכלב, להכניס ל”שמרדף” (שקית ניילון לתיוק) ולהדביק על הכלוב למעלה.

את אותם הפרטים כדאי להדפיס גם על 2 כרטיסים קטנים ולעטוף בפלסטיק עמיד. בכרטיסים האלה עושים חור עם מחורר ניירות, ומצמידים את הכרטיס העמיד הזה עם אזיקון לכלוב בשני הצדדים (בדומה לתגים ששמים על מזוודות), כדי להבטיח שזה לא יקרע בטיסות.

דוגמאות לדף וכרטיס שמומלץ להצמיד לכלוב הטיסה.

במידה ותאריך החזרה ארצה ידוע מראש,  מומלץ להכין כבר בבית את הדף והכרטיסים גם לטיסות חזרה, כי אולי בחו”ל לא יהיה לכם “ראש” לדברים האלה ו/או נגישות למחשב ומדפסת.

כדאי לרכוש אזיקונים דקים ולחבר בעזרתם את שני חלקי כלוב הטיסה, שלא ייפתחו.

חשוב מכיוון שחברת התעופה תסגור את דלת כלוב הטיסה עם אזיקונים עבים וחזקים, כדי שהכלב לא יוכל להשתחרר מהכלוב בבטן המטוס, מומלץ מאד להצטייד בציוד חיתוך (קאטר) שיאפשר לכם לחתוך את האזיקונים כשתקבלו את הכלב בתוך הכלוב בסיום הטיסה. אמנם אסור לקחת אתכם בכבודת היד ציוד חיתוך כזה, אבל הוא יכול להיות במזוודה (רצוי בתא חיצוני שיהיה קל למצוא אותו מהר).  ככה תוכלו לשחרר את הכלב מהכלוב מיד עם יציאתכם מהטרמינל.

רצוי שיהיה אתכם בקבוק מים כדי שתוכלו לתת לו לשתות מיד כשאתם מוציאים אותו מהכלוב. יש כלבים שעקב הלחץ לא שותים בזמן הטיסה וקצת מתייבשים.

הכנות אחרונות בבית ובשדה התעופה:

אל תתנו לכלב לאכול לפחות שעתיים לפני הנסיעה לשדה התעופה, כדי שלא יקיא. לא יקרה לו כלום אם הוא יצום, אפילו 24 שעות.

מאד מומלץ להכניס לכלוב בגד שלכם שלבשתם ממש קרוב לטיסה שיהיה עליו את הריח שלכם, זה מאד יעזור להרגיע אותו כשהוא לבד בכלוב. אפשר טי-שירט או גרביים, רק קחו בחשבון שאולי זה יחזור קרוע.

מאד מומלץ לרפד את תחתית הכלוב במגבת או שתיים, ועליהן להניח את החיתולים השטוחים האלה של המבוגרים, כיוון שכך הכלוב נשאר יבש גם אם הכלב לא יצליח להתאפק בזמן השהייה בכלוב.

תהליכים בנמל התעופה:

צריך לשלם על “כרטיס הטיסה” של הכלב שהוא בעצם תשלום על משקל עודף, הסכום תלוי במשקל הכלב + משקל כלוב הטיסה. יש לבדוק מראש עם חברת התעופה כיצד משלמים ומתי יש לבוא לשם כך.

לא לשכוח לוודא שהבודקים הבטחוניים ישימו על הכלוב מדבקה שהכלוב נבדק, כדי שלא ישקפו את הכלוב כשהכלב בתוכו. זכרו – שיקוף הוא שימוש בקרניים רדיואקטיביות, ומזיק לבריאות!

בזמן הטיסה:

מישמיש שותה מבקבוק מים מיוחד.רכשו בקבוק מים (כמו של מכרסמים, אבל בגודל שמתאים לכלב), והרגילו אותו לאט לשתות מהבקבוק. איך מלמדים כלב לשתות ישירות מבקבוק? בהתחלה שמים קצת “רוטב” של אוכל רטוב מקופסת שימורים, כדי שהמים יקבלו טעם וריח של בשר, ומחזיקים את הבקבוק ביד. בהדרגה מפסיקים עם התוספת, והכלב פשוט שותה מהבקבוק. ביומיים האחרונים שלפני הטיסה הוציאו את קערת המים, קישרו את הבקבוק לדלת של הכלוב והניחו אותה במקום בו עמדה קערת המים, כדי שהכלב יתרגל לשתות רק מהבקבוק. בטיסה פרסו מגבת מקופלת ליד הדלת הכלוב כדי לספוג מים ולמנוע הרטבה של כל הכלוב.  יש  אומרים שאפשר להקפיא קערה (גבוהה יחסית) כדי שהמים יפשירו לאיטם.

חימום תא המטען:

מאוד חשוב: ליידע את כל מי שאתם רואים, גם דיילי הקרקע וגם דיילי האויר, שיש כלב בבטן המטוס, ולהודיע לקברניט להדליק לו את החימום.  לא לחשוש להיות נודניקים – העיקר שלא יקרה כלום לכלב.

כללי:

  • הבטיחו שכלבכם עונד דסקיות זיהוי עם מס’ טלפון ופרטים להתקשרות אליכם.
  • קחו איתכם את המיטה של הכלב או שמיכה שלו שירגיש בנוח במקום הלינה.
  • קחו אתכם את מספר הטלפון של הוטרינר הקבוע שלכם להתיעצות במקרי חירום, ואם הכלב שלכם מקבל תרופות על בסיס קבוע, אל תשכחו לקחת אותן אתכם.
  • הצטיידו במספר של מרפאת חירום וטרינרית באזור אליו אתם נוסעים, או במספר טלפון של וטרינר באזור היעד.
  • מומלץ לקחת אתכם מחסום פה (זמם) גם אם אין כוונה להשתמש בו, יש מקומות שדורשים שלכלב יהיה מחסום פה.

כדאי להקפיד על כל הנקודות, על מנת להגדיל את הסיכויים לטיסה קלה וחלקה. עם זאת, כדאי לגלות ערנות ולשים לב לכל דבר שנראה שונה או מוזר. בסופו של דבר לאיש לא יהיה אכפת מהכלב שלכם כמו לכם הבעלים, ולכן רווחתו מופקדת בידיכם.

לאחר כל ההכנות, המתח וההתרגשות – נאחל לכם ולכלב, טיסה נעימה ושהות טובה במדינת היעד!

 צוות אתר “חיי כלב”

Print Friendly