facebook-icon

הכנות מוקדמות למקרה חירום

 

מהם הדברים שניתן לעשות על מנת לשפר את סיכויי ההשרדות של חיות המחמד שלנו בעיתות חירום? ישנם סוגים שונים ומגוונים של מקרי חירום, החל מהמקומיים ביותר (למשל שריפה בבית), דרך ארועים נקודתיים (כגון תאונת דרכים) ועד לאסונות בקנה מידה גדול יותר (לדוגמא התקפת טילים או רעידת אדמה). לא פשוט להיות מוכנים לכל דבר ועניין, אבל אפשר בהחלט להשתדל להגדיל את סיכויי ההשרדות של חיות המחמד שלנו. במאמר הזה נתמקד בדרכי הכנה מוקדמות לטובת חברינו על ארבע.

ברמה הבסיסית ביותר, ניתן להכין ערכת עזרה ראשונה לבעלי חיים. (ראו בסוף המאמר)

המלצה כללית נוספת, היא לוודא שיש לנו תמיד את מה שנדרש על מנת לשרוד עם חיות המחמד שלנו (מזון וכו’) למשך שלושה ימים (פלוס). במקרי חירום צריך לאלתר לעתים קרובות – אבל אפשר לדאוג מראש לבסיס טוב ככל האפשר שעליו ניתן לאלתר.

דברים שכדאי לדאוג שיהיו בבית:

  • מזון בע”ח (יבש וגם שימורים) לשלושה ימים (פלוס)
  • בקבוקי מים לשתיה
  • תרופות (ע”ע ערכת עזרה ראשונה)
  • פנקסי חיסון וכל מידע רפואי רלבנטי אחר
  • רשיונות (של כלבים, ואם יש – גם של חתולים)
  • לחתולים:חול חתולים ומשהו שיכול לשמש כארגז חול, אפילו תבנית אפיה גדולה
  • פותחן ידני לפתיחת קופסאות שימורים
  • כלים להגשת מזון לבע”ח, אפשר חד פעמיים
  • קולר נוסף (עם תגית זיהוי) למקרה הצורך (לחתולים: כדאי לדאוג לחבילת קולרים מתאימה)
  • לכלבים:רצועה ו/או רתמה
  • לכלבים:מחסום (זמם) מותאם בצורה נכונה לגודל ראש הכלב (דוגמא איך נוטלים מידות להזמנת מחסום מותאם אישית לכלב).
  • כלוב נשיאה לחתול, ואם אפשר: כלוב טיסה לכלב
  • תמונה עדכנית וברורה של כל אחד מבעלי החיים בבית
  • תגיות וטוש בלתי מחיק (מרקר) עם טבעות לחיבור לקולר

באופן כללי, אם קורה ארוע חירום בסביבה, יש להכניס את כל חיות המחמד פנימה אל תוך הבית. אם המצב מצריך השארות בבית לזמן ארוך, ניתן לסדר פינה עם עיתונים בתור פינת צרכים לכלבים. אם יש בעיה של זמינות מים זורמים, ניתן לנצל את קיומן של פחיות שימורים של מזון לכלבים (ולחתולים) בתור מזון בעל תכולת לחות גבוהה, כדי שהכלב או החתול יזדקקו לפחות מי שתייה.

יש להביא בחשבון שלא רק אנחנו יכולים להלחץ במצבי חירום כגון סופות קשות או מטח טילים – גם בעלי החיים בבית יכולים להבהל מאוד. משום כך, יש הממליצים להפריד בין כלבים וחתולים בבית גם אם הם מסתדרים בדרך כלל, מחשש לתוקפנות מתוך חרדה. חרדה ולחץ יכולים גם להוביל לבריחה, ולכן תמונה עדכנית יכולה לסייע בחיפושים. רצועה וקולר או רתמת גוף טובה לכלב, ומנשא/כלוב מאובטח לחתול יכולים להציל חיים ולמנוע בריחה ופציעה. גם שבב מעודכן עם הפרטים הנכונים שלנו, וגם דיסקית זיהוי מחוברת לקולר, עם פרטי הקשר שלנו, יכולים לעזור להחזיר אלינו כלב שברח.

dog at risk-1אם מתרחש אירוע חירום סביבתי (כגון שריפה), כדאי להקפיד לא לשחרר כלב מהרצועה בימים הראשונים לאחריו, כי מבחינתו הסביבה השתנתה, ריחות ו”מראי מקום” מוכרים נעלמו והוא יכול להתבלבל וללכת לאיבוד. בנוסף, בסביבה שנפגעה בסופה קשה או בשריפה ישנם סיכונים נוספים, כגון נחשים שיצאו ממחבואם או חוטי חשמל חשופים. מומלץ לשים לב היטב להתנהגותו של הכלב, כי חרדה קיצונית יכולה להוביל לשינויי התנהגות כגון תוקפנות.

במקרים בהם יש צורך לפנות את האזור, חשוב מאוד להבין שסיכויי ההשרדות של חיות מחמד המושארות מאחור הם נמוכים עד אפסיים. לחיות מחמד, כלבים וחתולים כאחד, אין כישורי השרדות עצמאית מספיקים לקיום לאורך זמן. כאשר אנשים מפונים או מתפנים מבתיהם בעקבות מצב חירום כלשהו, חלקם מופנים למחסות ציבוריים זמניים. כדאי ואפשר להביא מראש בחשבון שהכנסת בעלי חיים עשויה להיות אסורה במקומות כאלה. מה אפשר לעשות?

  • לפתח מראש מערכת קשרים לסיוע הדדי עם חברים ובני משפחה, עם או בלי חיות מחמד משלהם. זה מתאים במיוחד כתכנית למקרים בהם פתאום איננו יכולים לטפל בחיות המחמד שלנו (פגיעה בתאונה, מחלה וכדומה). מערכת סיוע הדדי כזו יכולה להושיט יד על מנת לפנות בעלי חיים שנותרו בלי בעליהם ולדאוג להם באופן זמני. כדאי גם לשמור בהישג יד פרטים של מסייע בתשלום, כגון דוגווקר.
  • להיות מודעים לפרטיהם של מספר מקומות לינה בתשלום (צימרים, למשל) באזורים שונים בארץ שמקבלים כלבים בעיתות רגיעה, מתוך תקווה שבמקרה הצורך יהיה אפשר להתפנות לאחד מהם. חיפוש באינטרנט בעת רגיעה יכול לעזור, למשל באתרים כמו זה,(יש עוד אתרים רבים ברשת).
  • להכין מראש רשימה הכוללת מספר שמות וטלפונים של פנסיונים לבעלי חיים. במקרה כזה, פנקס החיסונים, מידע רקע רפואי ותמונה של הכלב או החתול עשויים להועיל מאוד.
  • להחזיק בבית רשימה של עמותות ובתי מחסה לחיות, מתוך תקווה שבמקרה חירום אמיתי יהיה אפשר להשיג באחד מהם מחסה זמני עבור חית המחמד שלנו. כאן בישראל, האפשרות הזו אינה תמיד זמינה, כי העמותות בארצנו בדרך כלל כבר מכילות בעלי חיים מעל ומעבר לתפוסה המומלצת עבורן. עם זאת, המידע הזה יכול להיות חשוב מאוד בעת חירום. יש לזכור שזאת היא אפשרות אחרונה: התנאים בעמותות, עם כל הרצון הטוב, אינם אידיאליים.

אם מתפנים למקום אחר, רצוי לרשום על תווית את פרטי הטלפון והכתובת של מקום שהותכם הזמני על תגית בעזרת עט בלתי מחיק, ולחבר לקולר של הכלב.

אם בכל זאת אין ברירה וחייבים להשאיר חיית מחמד מאחור, מה עושים?

  • אין לקשור את הכלב או החתול! קשירה בחוץ היא מסוכנת מהרבה מאוד בחינות, ומפחיתה את סיכויי ההשרדות של החיה.
  • יש להשאיר חיות מחמד חופשיות בתוך הבית עם אוכל ומים.
  • כדאי להרים את מכסה השירותים ולדאוג לקבע את דלת חדר האמבטיה כך שלא תיסגר, במטרה לספק מקור מים נוסף.
  • יש לתלות מודעה במקום בולט עם פרטים לגבי החיות בבית ועם מספרי טלפונים שלכם ושל הוטרינר שלכם.

כאמור, סיכויי השרדות עצמאית הם נמוכים – יש להשתדל ככל האפשר לקחת את חיות המחמד עימנו!

 

פנינו למאלפות איילה נאור ושושנה פורבס וביקשנו מענה לשאלה – איך להתכונן לעיתות חירום ומה אפשר לעשות?

הנה התשובות שקיבלנו:

  • הכלב צריך לסמוך עלינו – אם בזמני שגרה נעבוד עם הכלב בצורה שמעודדת אותו לשתף איתנו פעולה מרצונו ולסמוך עלינו, נגביר את הסיכויים לכך שיסמוך עלינו בעיתות חירום.
  • חשיפה והרגלה למגע (ובמיוחד – מגע וטרינרי) יכולות לעזור מאוד. אפשר וצריך להרגיל את הכלב למגע כך שמבחינתו המגע יהיה בגדר חוויה חיובית. סרטון המדגים הרגלה למגע.
  • לעבוד על הפקודה “אליי” – נרצה שהכלב יבוא אלינו גם אם הוא נתון בחרדה או בהיסטריה. התמדה לאורך זמן בעבודה על הפקודה “אליי”מגבירה את הסיכוי שכלבנו יבוא אלינו גם בעת חירום, במקום לגלוש לאינסטינקטים המעודדים בריחה, או לחילופין תוקפנות. ( איך מחזקים קשב אלינו).
  • לעבוד על הפקודה “השאר” (ואפשר גם על “ארצה”) – במקרים מסויימים יתכן שאם הכלב יזוז, הוא יהיה בסכנה (למשל, מעבר לכביש מאיתנו). סרטון הדגמה ללימוד “השאר”.
  • הרגלה של כלב למצב בו מרימים אותו – קודם כל מתרגלים חיבוק והחזקה שהיא מעט מרסנת, ובהדרגה עוברים להרמה של הכלב לזמנים הולכים ומתארכים, ולגבהים הולכים ועולים.

ניתן למצוא חומר בנושא הכנה לעת חירום עם בעלי חיים גם באנגלית. ארגונים כמו צער בעלי חיים האמריקאי (ASPCA) הכינו מערך של פלאיירים, אותם ניתן להוריד בצורת PDF. כמובן שמידע מארצות אחרות לעיתים צריך לקרוא מתוך הבנה שכאן בישראל יתכן שאפשרויות הפעולה תהיינה שונות, אבל עקרונות של הכנה בבית וזהירות בחוץ הם עדיין דומים. למעוניינים, ניתן לבדוק בלינקים הבאים:

http://www.aspcapro.org/resource/disaster-cruelty-disaster-response/emergency-pet-preparedness

http://www.animalsheltering.org/resources/all-topics/disaster-preparedness-and-response.html

www.lsart.org בתחתית הדף יש לינק להורדת PDF מאוד מפורט עם תכנית התנהלות מיום ליום בעת חירום

יש אפילו מידע על הסכנות שבעת לוחמה כימית וביולוגית:

http://www.aspcapro.org/resource/disaster-cruelty-disaster-response/bioterrorism-faq

 

ולסיום, חשוב לדעת והעיקר שלא נצטרך!

 

 

Print Friendly