facebook-icon

סכנות הקיץ לכלבים

הקיץ מתקרב והולך, יחד עמו הסכנות הייחודיות לתקופה זו. חלקן קשורות בטמפרטורות וחלקן למאפיינים אחרים.

וויסות חום

לכלבים אין מנגנון הזעה כדי לקרר את הגוף .בשונה מאיתנו, בני האדם.

הם מקררים את הגוף בטכניקה שנקראת “הלחתה”. הם פותחים את הפה, מוציאים את הלשון, לעיתים מתנשפים, (מכאן הביטוי “הגעתי עם הלשון בחוץ…”) תהליך שבו נפלט חום הגוף של הכלב דרך הלשון. תהליך זה לקירור הגוף אינו יעיל כמו ההזעה, ולכן כלבים רגישים לחום יותר מאיתנו. מתוך האמור לעיל נתיחס גם לסוגיות המערבות חשיפה לחום.

כלב שוכב בצלטיולים

זכרו! אנחנו הולכים נעולים בנעלים או סנדלים, אך הכלבים הולכים “יחפים”. האספלט של הכבישים, המדרכות והשבילים נוסק בשעות הצהרים לטמפרטורות גבוהות ביותר, וכלב שמטייל על אספלט רותח, יכול בקלות לקבל כוויות בכריות הרגליים. בנוסף, שימו לב לא להושיב את הכלב על אספלט לוהט, גם אם הוא רגיל לשבת, נניח לפני חציית הכביש .

השתדלו לא להוציא את כלבכם לטיול בשיא החום. אם אין ברירה קצרו את הטיול למינימום ההכרחי ונסו לחפש מסלולים מוצלים ולא מאספלט שמתחמם מאד.

כל גזעי הכלבים רגישים לחום, אולם יש כלבים שרגישים במיוחד, בראש ובראשונה גורים.

כלבים שחורים קולטים יותר חום מאחרים, וכלבים פחוסי האף (ברכיצפאלים) כגון: פקינזים, שארפיי, בולדוג צרפתי/אנגלי, פאגים, בוקסרים וכד’ סובלים מקשיי נשימה ורגישים מאד לחום.

עוד על מכת חום ניתן לקרוא במאמר שפירסמנו  בשיתוף עם ד”ר דורון נרי.

שתיה

אנחנו ממליצים תמיד לקחת מים לטיול בקיץ, במיוחד לטיולים ארוכים. יש לעשות הפסקות, לתת לכלב לנוח ולשים לב שאינו סובל מהתיבשות ומעודף חום. כדי לבדוק התיבשות יש לגעת בחניכיים של הכלב. אם האצבע נדבקת לחניכיים, זה אומר שהכלב מתחיל להתייבש. צריך לתת לו לנוח במקום מוצל ולתת לו לשתות, אבל, שימו לב, לא לתת לו לשתות כשהוא מתנשף בחוזקה, שתיה במצב כזה יכולה להביא להיפוך קיבה. תנו לו לנוח ולהרגע, לאחר שההתנשפויות פחתו, תנו לו לשתות כדי שלא יתייבש או יקבל מכת חום.

חוף הים ומקורות מים

אם אתם הולכים לים (ויש כלבים שמאד אוהבים להתרחץ ולשחק על שפת הים) הקפידו שיהיו אתכם מים טריים ושהכלב לא ישתה מי-ים, הם ממש לא בריאים למערכת העיכול שלו. כשאתם חוזרים מהים, צריך לשטוף את הכלב במים טריים (לא חייבים להשתמש בשמפו ) כדי להפטר מהחול ומהמלח שהתמלא בהם בזמן הבילוי בים.

מקורות מים מתוקים מומלצים לכלבים שנהנים מהם. זו אפשרות מצויינת לווסת את חום הגוף תוך כדי משחק וגרוי מנטלי. הקפידו להביא איתכם רצועת הולכה וזמם למקרה שתיתקלו בעוד מבקרים במקום. הקפידו על רווחתם של כלבים ואנשים כאחד.

מזון

כמעט כמו בני האדם, גם הכלבים נוטים לאכול פחות בקיץ. אל תיבהלו אם הכלב אוכל פחות. אם הוא מראה סימנים נוספים כמו אדישות, או אפטיות, וכן אם הוא אינו אוכל יותר מיום, יש לגשת לוטרינר.

אם הכלב לא סיים את האוכל מהצלחת כשהגשתם לו את הארוחה, מומלץ לאסוף את הקערה, להחזיר את עודפי המזון לשק או לכלי הסגור שבו אתם מחזיקים את המזון, ולא להשאיר בחוץ את המזון, מאחר והוא ימשוך נמלים וחרקים שונים.

נחשים והכשות

בימי האביב והקיץ החמים יוצאים הנחשים שישנו כל החורף לפעילות מחודשת. הם מהווים סכנה של ממש. מאד מומלץ לקרוא את המאמר המיוחד שהקדשנו לכך.

טפילים

טפילי העור, במיוחד פרעושים וקרציות מגבירים מאד את פעולתם בתקופת הקיץ, הם יכולים להביא להתפתחות בעיות עור ומחלות שונות שעלולות להגיע עד כדי סכנת חיים. מאד מומלץ להגן על הכלבים באמצעי הגנה שונים מפני טפילי העור. ניתן לקרוא הרחבה בנושא במאמר “כלבת ועוד“, שיש בו  מידע גם בנושא הזה.

עקיצות צרעות ודבורים

כלבים רבים מתענינים במעופפים למיניהם ועלולים להעקץ באיזור הפה, כאשר הם מנסים להכניס את הדבורה לפיהם במהלך משחק עימה. בכל מקרה של עקיצה יש להגיע בדחיפות לוטרינר ולקבל טיפול רפואי.

מכונית סגורה

כמו עם ילדים, כך לעולם אין להשאיר כלב בתוך מכונית סגורה! זה אסור גם אם אתם משאירים “חריץ קטן” שיכנס אויר. הטמפרטורה בתוך מכונית סגורה בימי הקיץ מטפסת לחום נורא, וכלבים, כאמור רגישים לחום יותר מאתנו. כלב לא ישרוד בתוך מכונית סגורה אפילו לא 10 דקות, זאת סכנה של ממש!

זמם (מחסום פה)

אם אתם משמשים בזמם מכל סיבה שהיא, הקפידו בקיץ הקפדה יתרה שהזמם יהיה זמם רשת – מתכת או פלסטיק, כזה המאפשר לכלב להוציא את הלשון, להלחית ולקרר מעט את חום גופו. כאמור, זו הדרך בה כלב מצנן את חום הגוף ואסור לשים לו מחסום בד או אחר, הדוק מדי שלא יאפשר לכלב לפתוח את הפה ולהלחית, זה יכול להיות מצב מסכן חיים עבורו.

תספורת קיץ

הפרווה של הכלב מבודדת מקור ומחום. לא מומלץ לגלח אותה בקיץ. זה לא מקל על הכלב בימי הקיץ כפי שרבים חושבים, אלא חושף את גופו (הרגיל בבידוד הפרווה) לפגיעות שמש. אם אתם חושבים שהפרווה שלו מכבידה עליו ושהוא סובל מעודף חום, עדיף (לפי סוג הפרווה) לעשות לו דילול. כדאי לקרוא עוד במאמר של רעות הספרית שפירסמנו כאן באתר בענין הזה.

 

מלענים

מלעניםמלען הוא זרע זיפני של צמחי הדגנים השונים (חיטה, שעורה ועוד דגני בר רבים). בסוף האביב ובקיץ, בתקופת הקציר, הם מבשילים ומתיבשים.

הזרע עטוף בזיפים נוקשים ומשוננים ואשר בעזרתם הוא נצמד לבעלי החיים העוברים לידו ובדרך זו מעבירים את הזרע לאזורים חדשים (זוהי דרך ההפצה של הצמח).

הבעייתיות היא, שכאשר המלען נתפס או נתקע, הוא מתקדם בכיוון אחד, עם הזיפים המשוננים, קדימה, וקשה מאד להוציאו בכיוון הנגדי. אם המלען חודר לאפו, לאוזנו או לפיו של הכלב, הסיכוי שהכלב יצליח להוציאו בעצמו, ללא עזרת וטרינר, הוא קטן ביותר.

צריך לשים לב במיוחד שלא יחדור לדרכי הנשימה והעיכול. כלב שמתעטש או משתעל לרוב ללא סיבה נראית לעין, יש להביא לבדיקה וטרינרית, זה עלול להגיע למצבים מסכני חיים.

המלענים עלולים גם להתפס ולחדור בין אצבעות הרגליים, בעור, ובפרווה. לכן, כדאי לסרוק את גופו של הכלב אחרי טיול באזור שיש בו קוצים ושבולים. הצצה יסודית לתוך האזניים וחיפוש בין אצבעות הרגליים ובפרווה, יכולה בהחלט למנוע את הבעיות שעלולות לצוץ עקב הימצאם של קוצים, שבולים ומלענים.

טיפ – ארטיק / קרטיב

פטנט קיץ נחמד הוא להכין לכלב קרטיב תוצרת בית:

בכוס חד פעמית, שמים  קצת גרגרי מזון של הכלב ו/או צופרים, מוסיפים מעט מים ומכניסים למקפיא. כשהמים קופאים מוסיפים מעל הקרח עוד קצת גרגרי אוכל, חתיכות קטנות של נקניק או כל צ’ופר אחר, מעל מוסיפים עוד קצת מים ושוב למקפיא. אפשר לעשות כך 2-3 שכבות, וכשקפוא לגמרי מוציאים את הקרח מהכוס (לא לתת עם הכוס!), ונותנים לכלב “קרטיב” ביתי מאד אטרקטיבי.

אפשר לגוון ולהוסיף מעט רוטב מקופסת מזון רטוב. מקופסה אחת של מזון רטוב אפשר להכין הרבה “קרטיבים” שכאלה. מים שבושל בהם עוף ללא תבלינים, עם חתיכות ירק כמו גזר, קישוא, דלעת. כיד הדמיון הטובה עליכם במסגרת מגבלות התזונה של כלבכם.
ניתן לרכך במים את כופתיות המזון של אחת הארוחות ולהקפיא בכלי מתאים. כך גם נצנן את הכלב וגם ניתן לו תעסוקה שתעזור לעייף אותו ותתאים למזג האויר .

בברכת
קיץ בטוח, נעים וקריר לנו ולהולכים על ארבע!
צוות אתר “חיי כלב”.

Print Friendly