facebook-icon

כלבת

נכתב בשיתוף ד”ר טל מאייר ממרפאת דוליטל לחיות מחמד

 

כלבת היא מחלה מדבקת, קטלנית וחשוכת מרפא. הכלבת נגרמת על ידי נגיף שפוגע במערכת העצבים. נגיף הכלבת פוגע ביונקים בלבד.

מחלת הכלבת מדבקת בעיקר דרך רוק ובדרך כלל באמצעות נשיכה, אם כי גם ליקוק של פצע פתוח או אפילו רק שריטה מדממת יכולים לגרום להדבקה.

מגע רוק בריריות כמו ליקוק אף או עין של חיה בריאה על-ידי חיה חולה, עלול להדביק.

נגיף הכלבת עובר למוח דרך מערכת העצבים, דבר שגורם לשינויי התנהגות ופגיעות עצביות (למשל ריור יתר, פחד ממים, שינוי מנחמד לתוקפן או להיפך ועוד).

 מדינת ישראל נחשבת כמדינה נגועת כלבת, עקב כך, המדינה נוקטת במספר אמצעים כדי למגר את מגפת הכלבת ולשמור על בריאות הציבור. המחלה אמנם אינה נפוצה יחסית למחלות אחרות, אך מכיוון שאין לה מרפא ושהיא גורמת למוות בייסורים קשים, היא מחייבת התייחסות רצינית.

 על-פי החוק בישראל חייבים לחסן כל כלב נגד כלבת בכל שנה, החל מגיל 3 חודשים.

 התפתחות המחלה – כשנגיף הכלבת מגיע למוח מתפתחת המחלה ומופיעים סימני המחלה.  מהמוח עובר הנגיף לבלוטות הרוק, ודרך הרוק הוא עובר לבעל החיים הבא, על-ידי נשיכה או ליקוק.
אחוז התמותה בשלב המחלה (הגעת הנגיף למוח) הוא 100%!  לכן הדרך היעילה ביותר לטפל בכלבת היא לחסן נגדה ולחסן במועד!

אחד מתסמיני הכלבת היא תוקפנות. כלב שהופך לתוקפן ונושך נחשד מיידית כחולה בכלבת.

כלבים (ושאר יונקים נגועים – תנים, שועלים, צבועים), יכולים להדביק במחלת הכלבת רק אחרי שהמחלה כבר התפרצה, כלומר, אחרי שהנגיף הגיע למוח, ולא בשלב הנשאות, כלומר, נדבקו במחלה, אך הנגיף עדיין לא הגיע למוח ולא התפרץ.

 מהרגע בו הכלב הופך מנשא לחולה, יחלפו מקסימום עשרה ימים עד שהכלב ימות מהמחלה. לכן בעל חיים שחשוד כחולה במחלת הכלבת יוכנס להסגר בן עשרה ימים. בידודו מאנשים ובעלי חיים אחרים נועד לברר האם הוא אכן חולה ובמקרה זה, ולמנוע ממנו להפיץ את המחלה.

 עוד על נגזרותיה של הדבקה במחלה הנוראית הזו כתבנו בהרחבה במאמר על הסגר לאחר נשיכה, כך גם באשר למאמצים הנעשים למניעתה הן בחקיקה והן בהתנהלות ביחס לבעלי חיים החשודים בנשיאתה.

בריאות שלמה
צוות אתר “חיי כלב” וד”ר טל מאייר ממרפאת דוליטל לחיות מחמד

Print Friendly