facebook-icon

פרוו בכלבים

מאת: ד”ר ארז אבן-חן –

מחלת הפרוו היא מחלה הפוגעת בכלבים, בעיקר גורים וכלבים עם מערכת חיסון חלשה מסיבות שונות.

גורם המחלה הוא נגיף (וירוס) הפרוו. הוירוס מופרש ברוק, בהקאות ובצואה של כלבים חולים.

gur-2נגיף זה עמיד ביותר בתנאי הסביבה ויכול לשרוד אפילו שנה לאחר שהופרש לשטח בהפרשות של כלב חולה. כלומר הוירוס יכול להימצא בכל אתר בו מסתובבים כלבים ועושים את צרכיהם. יש לזכור זאת כשברשותנו כלב שטרם חוסן.

במהלך המחלה, הוירוס מתרבה בגוף – בעיקר במערכת העיכול ובמח העצם. המחלה מתאפיינת בסימנים חמורים של מערכת העיכול, המתחילים לרוב בהקאות ובהמשך מחמירים לשלשול מיימי ואינטנסיבי מאד. במקביל, בגלל הפגיעה במח העצם, נפגעת מערכת החיסון של הכלבים החולים והם חשופים לזיהומים שונים המחמירים את המצב. לרוב המחלה נמשכת בין 7 ל 10 ימים.

מכיוון שהמחלה היא ויראלית, היכולת להשפיע על הוירוס  מוגבלת מאד. לכן הטיפול במחלה ממוקד בטיפול תומך. מטרת הטיפול היא למנוע זיהומים וסיבוכים משניים כתוצאה מהשלשול וההקאות כמו התייבשות ואיבוד מלחים. בניגוד למחלות מעיים קלות יותר בהן ניתן לטפל בזריקות או כדורים, בפרוו הטיפול כמעט תמיד מצריך אשפוז ומתן תרופות ונוזלים ישירות לתוך הוריד. במקרים קשים בהם נגרם איבוד חלבון משמעותי, אפשר לתת עירוי פלסמה – מנת דם מכלב תורם המכילה חלבונים חיוניים ואף נוגדנים במידה והכלב התורם היה מחוסן דבר שיכול לקצר את מהלך המחלה.

מניעת מחלת הפרוו היא ללא ספק הדרך הנכונה להתמודד איתה. המניעה נעשית במספר מישורים:

  1. חיסון כלבות לפני ההמלטה – לנוגדנים שעוברים מהאם המניקה יש הרבה משמעות בהגנה על הגורים בשבועות הראשונים לחייהם.
  2. מניעת חשיפה של גורים לא מחוסנים לוירוסים – עד השלב בו יש הגנה חיסונית לגורים, אנו ממליצים לא להסתובב איתם במקומות בהם יש סיכוי להיחשף לוירוס כגון פארקים לכלבים, גינות ציבוריות וכו’. ניתן לחשוף את הכלבים לכלבים הידועים בוודאות כבריאים ומחוסנים.
  3. ביצוע חיסון מסודר –  לגורים מומלץ לתת סדרת חיסונים (בין 3 ל 4 חיסוני משושה/פרוו) כדי ליצור רמת נוגדנים מספקת להגנה מפני הוירוס. לאחר מכן יש לחזור על החיסון אחת לשנה כדי לחזק את תקפותו.

שימו לב: החיסון נגד פרוו (והחיסון המשושה כולו) תקף לשנה אחת בלבד שאחריה יש לחדש את ההגנה כנגד הנגיף, ע”י חיסון שנתי הניתן אחת לשנה במהלך כל חיי הכלב.

אמנם בהגדרה הוירוס פוגע בכלבים, אבל בפועל הוא קרוב מאד לוירוס החתלתלת בחתולים, וקיימים דיווחים על הידבקות הדדית בין כלבים וחתולים לכן יש להזהר גם מפני חתולים חולים או לא מחוסנים.

ד”ר ארז אבן-חן
מרפאת “כלב-ים” – מרכז וטרינרי מתקדם

צוות אתר “חיי כלב, ממליץ מאד לקרוא את דעותיהם השונות של בעלי מקצוע בשאלה “מתי להוציא גור לראשונה” בפאנל שקיימנו בנושא, מכיוון שיש וטרינרים שנותנים הנחייה (שנויה במחלוקת), לא להוציא גור לטיולים עד אחרי סיום החיסון המשושה (שכאמור, כולל חיסון נגד פרוו) השלישי.

Print Friendly