facebook-icon

האם כלבים רואים שחור לבן?

נכתב בשיתוף עם: ד”ר אוהד טילס מרקוס

האם נכונה הסברה שכלבים רואים הכל בשחור לבן? ובכלל, מי רואה טוב יותר, האדם או הכלב? ננסה לענות על מספר שאלות בנוגע לראיה של כלבים.

כמו בעולמם של בני האדם, גם בעולמם של הכלבים חוש הראיה ממלא תפקיד חשוב מאוד. האם כלבים רואים טוב?
מי רואה טוב יותר – הכלב או האדם? שאלות אלה מעסיקות אותנו לא פעם כשאנו משחקים עם כלבנו או מטיילים עימו.

רבים מאמינים שהכלבים הם, בעצם, עיוורי צבעים, אבל זה לא נכון. כלבים אומנם רואים צבעים אחרת מבני האדם, אך הם בשום פנים ואופן אינם עיוורי צבעים! זה נכון שהם רואים, כנראה, פחות צבעים מאשר בני האדם.

קשת הצבעים

כלב מסוגל להבחין בין שתי קבוצות צבעים, (בנוסף לשחור, לבן וגווני אפור) – קבוצה ראשונה סגול-כחול, והקבוצה השנייה: ירוק-צהוב. כלומר: הכלב רואה, ככל הנראה, את העולם בצבעים של כחול וצהוב, ללא יכולת הפרדה בין הגוונים השונים בתוך הקבוצה (למשל סגול, כחול, תכלת, וטורקיז ייראו לכלב כמו צבע אחד בעוד שירוק, צהוב, כתום, ואדום ייראו לכלבים כצבע שני).

אין זה אומר שאינם מסוגלים להבחין בהבדל בין חפץ שצבעו ירוק לחפץ שצבעו אדום, אך הם מבדילים ביניהם כגווני משנה של אותו הצבע.

ראיית לילה

לכלבים ראיית לילה יעילה יותר מאשר לבני אדם, עין הכלב הסתגלה לראיית לילה. האישון והקרנית גדולים יותר מאשר אצל האדם, והם רואים תנועה בצורה יעילה יותר מאשר אנחנו. כלב יכול להבחין בדמות נעה ממרחק של כ-900 מטר אך לא יבחין באותה דמות באותם תנאי ראייה, אם היא דמות נייחת ללא תזוזה, אם היא במרחק גדול מ-500 מטר. ראייתם של הכלבים יעילה ביותר בשעות בין הערביים, בערפל, ובכל מצב בו כמות האור זעומה. כלבים רואים יותר טוב תנועת אור מנצנצת בתדירות גבוהה. מה שכנראה אומר ששידור טלויזיה נראה להם כרצף תמונות אחת אחרי השניה, ולא סרט מתמשך כמו לנו.

ראייה אצל כלביםחדות הראיה

חדות הראיה של כלבים נחותה מזו של בני האדם גם בגלל חוסר הגמישות של עדשת העין. האפשרות של עין הכלב להתגמש ולמקד את קרני האור החודרות לכדי ראיה חדה היא מוגבלת, ועקב כך הדמויות שהם רואים אינן חדות מספיק, אך יכולת ראיית הלילה שלנו מצומצמת ביחס לראיית לילה אצל הכלבים.

שדה ראיה

ככלל, שדה הראיה של הכלב רחב יותר מזה של האדם, בשל מיקום העיניים בגולגולת. לכלבים יש שדה ראיה כללי של כ-250 מעלות (בין 200 ל- 270 מעלות תלוי בגזע הכלב, במבנה הגולגולת ובמיקום העיניים), ובכך הוא מקיף שדה ראיה נרחב מאוד המסייע לו בהגנה ובטרף. לעומת שדה ראיה של כ-180 מעלות (ואפילו קצת פחות) אצל בני אדם. כלומר, לכלבים יש ראיית צד טובה יחסית. יש גזעי כלבים שאף מסוגלים להסתכל לשני כיוונים שונים בו-זמנית!

סיכום

אין ספק שחוש הראיה ממלא תפקיד חשוב ביותר בעולמו של הכלב, ועלינו, להיות ערים לשוני שיש בינינו לבינם בתחום הזה. בהשוואה לבני האדם, הכלבים רואים את העולם בהיר יותר וקשה להם לזהות פרטים קטנים. הראייה ההיקפית שלהם טובה יותר מאשר של האדם והם מצטיינים בראיית הלילה ובאיתור אובייקטים נעים. כלבים מסתמכים על חוש הראיה שלהם לצורך תקשורת עם כלבים אחרים, עם סביבתם ואיתנו – בני האדם.

צוות אתר “חיי כלב”

נכתב בשיתוף ד”ר אוהד טילס מרקוס
מרפאת וטרינר במרכז 24/7

Print Friendly