facebook-icon

 איך להרגיל כלב לקבל תרופות

מאת המאלפת שושנה פורבס

 

כל כלב צריך לקבל תרופות. מי באופן קבוע בגלל מחלה כרונית, ומי מדי פעם מפאת מחלה או אפילו תילוע.

כדי שמלאכת מתן התרופה לכלב לא תהפוך לסיוט לבעלים וגם לכלב, מומלץ להרגיל אותו לכך, וזו פעולה שיכולה להיות פשוטה ומהירה עם הרגלה נכונה.

אנחנו לא אוהבים לחשוב על מחלות ותרופות כשאין בעיות, אבל אם כלב יודע לבלוע כדורים בקלות, גם ללא מזון כשהוא צריך להיות בצום, נחסך מאיתנו כאב ראש רציני כשיש במיומנות הזו צורך.

יש בעלים שמנסים ל”החביא” את הגלולה בתוך אוכל מפתה. היתרון בלתת גלולה בלי להחביא אותה באוכל הוא כפול – כך אפשר לתת כשהכלב בצום, וגם להמנע מהמאבק עם הכלב. הרבה פעמים הוא אוכל את האוכל ויורק את הכדורים, וכל פעם צריך למצוא אוכל חדש להחביא אותם בפנים.

המפתח לאפשרות של מתן תרופה בקלות הוא הרגלה מראש.

גודמן מקבל תרופות

גודמן (בתמונה) כבר רגיל לקבל תרופות

וכך תעשו:

  • הרגילו את הכלב שאתם ״מתעסקים״ לו בפה, ומכניסים אצבעות מתחת לשפתיים.
  • הפכו את זה למשחק – ״תתעסקו״ קצת, ואז תנו לכלב חטיף טעים.

שימו לב – אם הכלב קופא, נוהם, או מנסה לנשוך: אל תמשיכו להתעסק איתו ופנו לאיש מקצוע שיסייע לכם בהרגלה! הבטיחות חשובה!

  • בשלב הבא, כשהכלב מאפשר לכם לשחק לו בשפתיים, שדרגו את המשחק, שחקו ומידי פעם דחפו לו חטיף לתוך הפה.
    אפשר ללטף ולעסות בעדינות את הגרון (זה מעודד את רפלקס הבליעה), ואז תנו לו חטיף נוסף.
  • כשהכלב התרגל ושמח למשחק הזה, שדרגו אותו שוב – אמרו ״פה גדול״, ולחצו בעדינות (!) עם האצבעות ממש בחזית הפה, בין השיניים הקדמיות העליונות והתחתונות. הפה יפתח מעט – הניחו גרגר אוכל יבש בפנים (שמדמה תרופה), ועסו לכלב את הגרון עד שיבלע, ואז צ׳פרו אותו בחטיף טעים.
  • כשהכלב התרגל ואתם מצליחים לבצע את התרגול עם גרגר האוכל בקלות כמה פעמים, הגיע הזמן לעלות מדרגה ולעבור לכדור ״אמיתי״. כדאי להשתמש בקפסולה של שמן דגים, קפסולה אחת ביום היא תוסף תזונה פופולרי ולא יקר לכלבים, (נמכר לרוב בשם “אומגה-3”) ורוב הכלבים אוהבים את הטעם.
  • עשו כמו בתרגול הקודם – אמרו ״פה גדול ״, לחצו בעדינות עם האצבעות פתחו את הפה, הניחו את הקפסולה בפנים, עסו את הגרון, ותנו צ׳ופר.
  • המשיכו לתרגל מידי פעם כדי לשמור על הפרוצדורה חיובית וכיפית בעיני הכלב.אחרי שהכלב מתורגל, אפשר פשוט לומר לו ״פה גדול״, לגעת לו בפה, הוא יפתח אותו, ואז בפשטות ל”זרוק” לו את הכדורים לתוך הפה (לא לדחוף אותם בכוח), הוא יבלע אותם ואז תנו לו חטיף או את האוכל שלו.

טיפ: אתם צריכים לתת תרופות ולא הרגלתם את הכלב עדיין לבלוע תרופות? אין בעיה, ״פטנט שלוש הקציצות״ בא לעזרתכם:

  1. קחו אוכל טעים רך וריחני, כמו גבינה מותכת, שימורי ״פטה״ לחתולים, כדור בשר טחון וכד’, וצרו שלוש “קציצות” זהות.
  2. את התרופות שימו ב”קציצה” אחת מתוך השלוש.
  3. תנו לכלב את הקציצות אחת אחרי השניה (מסיים לאכול אחת, ומקבל מייד את הבאה) בסדר הבא: קציצה ריקה, קציצה עם תרופות, קציצה ריקה.

עוד טיפ אחד קטן: אם הכלב אמור לבלוע הרבה כדורים, כדי לתת לו לאכול משהו קטן לפני התרופות, כדי שהפה לא יהיה יבש והכדורים יחליקו יותר בקלות בגרון.

בהצלחה והרבה בריאות!

 

שושנה פורבס
מרקר טריינינג לכלבים

 

Print Friendly