שיתוף בפייסבוק

הריון מדומה בכלבות

מאת ד”ר אבי מילגרם

הריון מדומה הוא תהליך פיזיולוגי נורמלי המתרחש בנקבות במשפחת הכלביים (זאב, שועל, כלב). הסימן הבולט ביותר: עטינים מלאי חלב מבלי שהתרחשה המלטה וללא נוכחות גורים.

התופעה נראית כ-30-50 יום לאחר סיום שלב היחום (Estrus) ועשויה להופיע ללא קשר אם הכלבה הזדווגה ואם לאו. זוהי תופעה הקשורה למחזור ההורמונלי הסדיר בכלבה ועל כך בקצרה.

מחזור הכלבה נמשך בין 6 ל 7 חדשים (ולכן מתייחמת כל ששה, שבעה חודשים). המחזור מושתת על פעילות הורמונאלית מסודרת הכוללת כ-4 הורמונים.

בתקופה השקטה (Anestrus) לא מתקיימת פעילות בשחלות אך שינוי בתדירות הפרשת הורמון ה LH (המופרש מבלוטת יותרת המח) יביא להתחלת פעילות שחלתית.

שלב הקדם-מחזור (Proestrus) בו מופעים הסימנים הראשונים להכנת הכלבה להזדווגות, כגון: הפרשות מהבשת, והתבצקות הבשת. לשלב הזה אחראים הזקיקים המתפתחים השחלות, אותם זקיקים שבבוא הזמן ישחררו את הביציות לחצוצרות ושעשויות להניב גורים. בעת הזו, הזקיקים מפרישים גם את הורמון האסטרוגן שהוא זה שגורם לכל אותם שינויים פסיולוגיים ולשינוי התנהגותי שיגיע בשלב הבא.

שלב ה”מחזור” (היחום) עצמו (Estrus) מתאפיין ברצון חזק מאוד של הכלבה לזיווג הבא לידי ביטוי בעמידה וזמינות לזכר וכן בתנועה מוגברת המתבטאת לעיתים בבריחה מהבית ושוטטות. שלב זה נמשך בין 9 ל 21 יום. בסיומו, רמות האסטרוגן צונחות ובמקביל עולה רמת הורמון ההריון הפרוגסטרון. מקורו של ההורמון מאותם זקיקים שפלטו את הביצית והפכו לגוף הצהוב.

שלב האחר-מחזור (Diestrus) מתאפיין בשליטה מלאה של הורמון הפרוגסטרון שמקורו כאמור בגוף הצהוב שבשחלה. הרקמה תפריש פרוגסטרון כל עוד יתכן מצב של הריון ב 60 הימים הבאים. בשלב הזה בשלב הדיאסטרוס, יתכן הריון מדומה וגם תופעה זו מקורה בהורמונים. בשלב מסוים (כאמור 30-50 יום מהיחום) רמות הפרוגסטרון מתחילות לרדת ורמת הורמון הפרולקטין (שמקורו במח) מתחילה לעלות. אפשר לכנות את הפרולקטין כ”הורמון האמהות” מפני שהכלבה תראה סימנים כאילו ברשותה גורים או שבאופן נדיר גם ברצונה להמליט.

לתופעה כנראה קיים יתרון אבולוציוני. זאבות ללא גורים יכלו להניק בלהקה גורים יתומים ובכך תרמו לשרידות הלהקה. (מקור כלב הבית מאב קדמון משותף לזאב ולכלב).

הסימנים להריון מדומה הם:

  1. הכלבה מארגנת לעצמה כאין “קן” ומתיישבת בו כאילו מצפה לגורים. חלק מה”ארגון” כולל גם חפירה בחצר.
  2. הכלבה אוספת חפצים שונים, בובות, ומארגנת אותם סביבה באזור הקן.
  3. חוסר מנוחה ושקט
  4. שינויים התנהגותיים כלליים
  5. איבוד ענין בפעילות גופנית
  6. דימוי המלטה (נדיר יותר)
  7. לעיתים התנהגות תוקפנית (בעיקר כלפי זרים)
  8. סימנים פיזיולוגים אמהיים: הגדלת עטינים וירידת חלב, בטן יותר מלאה ונוזלית
  9. סימנים רפואיים: הקאות, דכאון, איבוד תיאבון, עייפות, נוזלים חומים שקופים מהפטמות. כאשר קיימים סימנים פיזיולוגיים לא תקינים חייבים לגשת לוטרינר לבירור. לדוגמא: דלקת ברחם. זהו מצב מסוכן בו הכלבה מראה סימנים דומים ואם לא תטופל, חייה בסכנה.

כיצד ניתן למנוע את התופעה ?

כמובן שאפשר לעקר את הכלבה, לא יתקיים מחזור (בעיקור מוציאים את השחלות) והמשמעות היא שלא יהיה הריון או הריון מדומה.

אך אם כבר קיים הריון מדומה בכלבה שאיננו מעונינים לעקר – יש לצמצם את עוצמת התופעות:

  1. סילוק החפצים, בובות שנאספו או חפצים שעלולים להיאסף.
  2. מניעת ליקוק החלב מהעטינים ע”י הכלבה (זה מגרה אותה להמשך יצור חלב). אפשר להניח צווארון אליזבת (E-Collar) על צווארה, או חולצה רחבה שתגן על אזור העטינים.
  3. על הבעלים לא לבצע עיסוי לעטינים או לחממם בעזרת קומפרסים. כמו כן אין לחלוב את העטינים. שוב, פעולות אלה יגבירו את הפרשת הפרולקטין.
  4. הפחתת מזון או סילוק המזון בעיקר ל 6-10 שעות בלילות.
  5. שימוש בחומרי הרגעה: לא בקבוצת הפנותיאזידים. חומרים אלו מעכבי דופמין ויביאו לעליה ברמת הפרולקטין. (Chlorpromazine, Methotrimeprazine)

ההיבט הרפואי

רב המקרים אינם דורשים התערבות תרופתית והתופעה נעלמת תוך 1-3 שבועות.

הופעת הריון מדומה תלויה כנראה בגיל הכלבה, גזע, נוכחות כלבים אחרים, סביבה ותזונה.

למשל נראה שבגזעים דלמטי, באסט-האונד ופוינטר קיימת נטיה מוגברת לתופעה.

חשוב לציין כי אין ירידה בפוריות אחרי אפיזודה של הריון מדומה.

אם מופיעות תופעות הדורשות התייחסות רפואית, כגון: תוקפנות, חשש לדלקת בעטינים, דלקת עור העטינים. יש להתייחס לכך באופן פרטני.

מחלות רקע כגון היפותירואידיזם או בעיות כבד עלולות לגרום להארכת זמן התופעה עד 8 שב’ ולכן אם דבר כזה קורה, יש לערוך בירור רפואי בענין.

אם בכל זאת נדרשת התערבות, משתמשים בתרופות המעלות את רמת הדופמין במח והוא עצמו מדכא ייצור פרולקטין. שמות התרופות: Bromocriptine ו Cabergoline. לקברגולין פחות תופעות לוואי מלברומוקריפטין. ניתן גם להשתמש בתרופה על בסיס הורמון אנדרוגני (זכרי) כגון Milberone

משפט סיום: בהריון מדומה עדיף לא לטפל כלל, התופעה חולפת מעצמה.

ד”ר אבי מילגרם, וטרינר – מרפאה לחיות בית בנהריה

Print Friendly