facebook-icon

סניליות בכלבים – פגיעה קוגניטיבית

מאת: ד”ר מיכל שוורץ

ככל שהרפואה הוטרינרית מתקדמת, כך אנו רואים כלבים שמגיעים לגילאים מתקדמים ועם העליה באורך החיים, אנו רואים פגיעה בתפקוד המוח מה שאנו מכנים סניליות, המושג הנכון הואCanine Cognitive Dysfunction כלומר פגיעה קוגניטיבית.

פגיעה קוגניטיבית כזו תתבטא במספר מישורים, החל מפגיעה בתפיסה המרחבית- כלומר חוש כיוון לקוי וחוסר התמצאות, זיכרון לקוי ואפילו חוסר זיהוי של אנשים קרובים, מתן צואה ושתן בכלב שידע להתאפק קודם ועוד לקויות פסיכולוגיות כמו אדישות יתר, חרדות, נביחות שלא קשורות לכלום ועוד.

כאמור, הפגיעה היא בכלבים מבוגרים אך נרשמו מקרים של כלבים צעירים יותר בגיל העמידה.

לפני שאנו קובעים אבחנה של פגיעה קוגניטיבית יש לפסול גורמים פיזיולוגים – בעיות מטבוליות כמו תת פעילות של בלוטת התריס, פגיעה בראיה, בשמיעה ועוד ועוד. כשאנחנו פוסלים את הגורמים הללו או שנראה לנו שהגורמים הללו אינם הפקטור הראשוני למצב, נגיע למסקנה שמדובר בפגיעה קוגניטיבית.

הגורמים האחראים על הפגיעה הקוגניטיבית הם: ניוון מוחי- ירידה בנפח, משקל המוח, במספר תאי עצב בו, ירידה בהפרשת מוליכים עצביים, משקעים חלבוניים (בטא-עמילואיד), כל אלה פוגעים בפעילות המוח ועם הזמן מתגלים עוד ועוד גורמים.

יש מספר חומרים שעשויים לשפר ואולי להאט את הדרדרות המחלה – תרופות, תוספי מזון, תזונה. חשוב לדעת שנדרש אורך רוח עד שרואים תוצאות בחלק מהדברים.

העשרה סביבתית:

כלב זקן כן יכול ללמוד טריקים חדשים, והעשרה סביבתית חשובה במיוחד אצל כלבים עם הידרדרות שכלית: תנו צעצועים מצפצפים, צעצועי האכלה, כירסומים שונים ועוד פעילויות שהכלב אוהב.

למדו פקודות עם סימני ידיים במקרה שהשמיעה תיפגע.

הברישו ולטפו הרבה – זה מרגיע את הכלב ועוזר לו במיוחד כשאינו יכול לבצע את פעולות הגירוד והליקוק בעצמו.

להביא כלב נוסף לבית יכול לשנות פלאים, כמובן בחרו כלב שיודע להסתדר היטב עם כלבים אחרים.

פעילות גופנית חשובה ביותר בהתאם לסיבולת האישית של הכלב.

פגיעה קוגניטיבית מביאה למצב מתסכל, עצוב וקשה לעיתים להתמודד, אולם לרוב ניתן לשפר את המצב ולקיים איכות חיים סבירה.

זכרו שאיכות חיים היא מילת המפתח וכשמגיעה השעה ואיכות החיים של הכלב נפגעת ללא תקנה, הגיע הזמן להיפרד ולמנוע ממנו סבל נפשי וגופני.

 

אנחנו משאירים כרגע את המאמר הזה קטוע בסופו, כמו שהחיים לעיתים נקטעים טרם זמנם.

היינו רוצים להוסיף כאן סיפורים שלכם הגולשים על הזדקנות הכלבים הפרטיים שלכם. תוכלו לשלוח אלינו למייל info@dogslife.org.il  או באמצעות הטופס בדף צרו קשר סיפורים שכאלה ואנחנו נערוך ונפרסם את המתאימים שבהם, כאן בהמשך למאמר.

צוות המרכז הוטרינרי הרב-תחומי ברמת-אביב
ד”ר רפי קישון , ד”ר מיכל שוורץ

 

Print Friendly