שיתוף בפייסבוק

מחסום פה (זמם) – סוגי מחסומי פה

חלק ב’

בחלק הקודם הסברנו – מהו מחסום פה

סוגי מחסומים שונים:

מחסום הוא כלי המשמש לסיוע בהתמודדות עם דפוסי התנהגות שונים בכלבים. כמו בכל כלי, ניתן להשתמש בו בדרכים נכונות וגם בדרכים לא נכונות, וכמו בכלים אחרים – יש עיצובים שונים של מחסומים, ולעיצוב, כלומר לסוג המחסום, יש חשיבות בהתאמה למטרת השימוש. כאשר יש צורך להגביל את החופש של הכלב להשתמש בפיו, יש צורך לבחור בכלי הנכון. זה המקום להעיר שישנם בעלי כלבים העושים שימוש שגוי ומסוכן בכלי שאינו מיועד למטרה הזו: רתמת ראש, או האלטי, אינה מיועדת לסגירה כפויה של מלתעות הכלב והיא לא מתאימה לשימוש במניעת נשיכות או אכלנות. האלטי הוא אביזר המיועד לשימוש בלימוד הליכה ונהיגה נכונה, ומשיכות חדות לסגירת מלתעות הכלב עם הכלי הזה יכולות לגרום לנזק פיזי משמעותי, שעלול גם להיות בלתי הפיך.
מחסום “סל” ממתכת (basket muzzle)
מחסום כזה מורכב מסורג שמקיף את לסתותיו של הכלב ואת חוטמו מבלי לגעת בהם ישירות.

מחסום רשת

יתרונות:
o מספק לכלב נוחות פיזית גבוהה יחסית לסוגי מחסומים אחרים כי יש פחות נקודות מגע ישירות.
o מאפשר לכלב לפתוח את פיו ולהלחית (ולהפטר מעודף חום בגוף).
o מספק איוורור מעולה – אין הצטברות חום סביב חוטמו של הכלב או פיו.
o מאפשר לכלב לשתות מים דרך המחסום.
o מאפשר מתן צ’ופרים לכלב כחלק מתהליך אימונים או אילוף.
o רוב הכלבים מגיבים טוב יותר (מתנגדים פחות) למחסום כזה, כי הוא לא לוחץ להם ישירות על העור.
o בהתאמה נכונה ונוחה, מתאים לשימוש גם לפרקי זמן ארוכים ובתנאי פעילות אינטנסיבית.
o בהתאמה נכונה, הכלב אינו יכול להוריד את המחסום בכוחות עצמו.
o מאפשר מניעת נשיכות.
o עמיד מאוד – ניתן לשטוף ולנקות את המחסום ללא נזק.
חסרונות:
o מונע נשיכות, אבל כלב אלים או תוקפן עדיין יכול לפצוע ולגרום נזק באמצעות ניגוח עם מחסום מתכת.
o מגביל אפשרות אכילה, אבל ללא השגחה כלב עקשן עדיין יוכל לדחוף את אפו ולאכול צואה וכד’.
o באקלים קר (לא אצלנו…) לשונו או אפו של הכלב יכולים להדבק למתכת – זו לא ממש בעיה בארצנו החמה.

• מחסום “סל” מפלסטיק
מחסום כזה מורכב מחלקי פלסטיק מחוררים (לדוגמא מחסום Jafco).

מחסום פלסטיק

יתרונות:
o מספק לכלב נוחות פיזית טובה.
o מאפשר לכלב לפתוח את פיו ולהלחית (ולהפטר מעודף חום בגוף), אם כי פחות ביעילות מאשר במחסום רשת (ראה “חסרונות”).
o בהתאמה נכונה ונוחה, מתאים לשימוש גם בתנאי חוץ.
o בהתאמה נכונה, הכלב אינו יכול להוריד את המחסום בכוחות עצמו.
o מאפשר מניעת נשיכות.
o מאחר שהחומר פלסטי, לכלב קשה לפצוע אדם או חיה אחרת באמצעות ניגוח.
o לכלב אכלן קשה יותר להגיע לאוכל או לצואה דרך המחסום.
o חלקם נמכרים בצורה שקופה, שמאפשרת לראות את הבעת פניו של הכלב – מועיל מאוד למטרות אילוף, עבודה על בעיות התנהגות ושיפור תקשורת בין הכלב לנוהג.
o עמיד מאוד – ניתן לשטוף ולנקות את המחסום ללא נזק.
חסרונות:
o איוורור קצת פחות טוב מאשר במחסומי הרשת, כי יש הצטברות חום בין הפלסטיק לעור הכלב.
o בגלל האיוורור המופחת, מתאים לפרקי זמן קצרים יותר ופעילות אינטנסיבית פחות מאשר מחסומי רשת (מתאים, לדוגמא, לטיול רגיל בחוץ, אבל קצת פחות לפעילות ספורטיבית של ממש).
o קשה עד בלתי אפשרי לתת צ’ופרים ברוב המחסומים מהסוג הזה (יש מעטים עם חור מיוחד לצורך העניין).

יש גם מחסומי רשת מפלסטיק (Italian muzzles) – אלה בדרך כלל נראים דומים מאוד למחסומי הרשת ממתכת, אבל לא מאפשרים לכלב להלחית באותה מידת קלות, כי רובם בנויים בצורה צרה ורדודה יותר (ולכן הכלב פחות יכול לפתוח את הלסתות ולחשוף את לשונו לאוויר). בדרך כלל, סורג הפלסטיק צפוף יותר מאשר במחסום רשת ממתכת, ולכן גם קשה יותר לתת צ’ופרים. משום כך, מחסומים כאלה מתאימים לשימוש קצר מועד בלבד.

מחסום רשת פלסטיק

מחסומי רשת העשויים מפלסטיק קשיח מיוחד מאיכות גבוהה עשויים להיות בעלי כל התכונות הטובות של מחסומי המתכת, וגם לשקול פחות מהם. מחסומים לדוגמא מהסוג הזה הם “מחסומי בסקרוויל” (Baskerville muzzle). במחסומים כאלה בדרך כלל החסרון הוא שלבעלים לוקח קצת זמן להתרגל לסגירה ולהידוק נכונים של המחסום, לא משהו שאי אפשר לפתור עם מעט אימון וחזרה.

מחסום פלסטיק קשיח

מחסומי בד (ניילון)
מחסומי בד עוטפים את חוטמו של הכלב ופועלים באמצעות הידוק הלסתות עם פס נצמד, כך שהכלב אינו יכול לפתוח את פיו. מסיבה זו, הכלב גם לא יכול להלחית, ולכן מחסומים כאלה מסוכנים לשימוש בחוץ. מכיוון שרובם עשויים מניילון, הם גם גורמים להצטברות חום סביב זרבובית הכלב – ולכן הם גורמים להתחממות יתר ומסוכנים גם כאשר לא מהדקים את המחסום עד הסוף (ואם לא מהדקים את המחסום אזי ממילא הוא אינו ממלא את תכליתו).

מחסום בד

מאחר שמחסומים כאלה אמנם מהדקים את הלסתות, אבל רובם לא סוגרים את החלק הקדמי, כלב אולי לא יוכל ממש לנשוך, אבל הוא כן יוכל “לצבוט” – ולכן מחסומים כאלה לא יעילים בשימוש במקרים של כלב אגרסיבי, וגם לא מתאימים לשימוש בכלב שאוסף ואוכל דברים בחוץ.
כיוון שמחסומי הבד מסוכנים לבריאותו של הכלב בעת תנועה, הם אמורים לשמש אך ורק במצבים מאוד מסויימים: טיפול רפואי או בעת טיפול אצל ספר כלבים. מאחר שאנשים חושבים שהמחסומים האלה הם בעלי מראה פחות מרתיע, ויחסית קל לקפל ולשאת אותם בתיק, ניתן לראות פעמים רבות שימוש שגוי ואף מסוכן במחסומי בד בטיולים בחוץ. יש להדגיש – מחסום כזה אין להשתמש בו בטיול בחוץ אפילו באקלים פחות חם משלנו, באקלים שלנו מדובר בסכנה של ממש! אם המטרה היא מניעת “נשנושים” ברחוב, מחסום כזה אינו מתאים לשימוש. האמור עיל נכון גם למחסומים מבד העשויים מאריג רשת, למרות שהם אכן קצת פחות מחממים: הם עדיין לא מאפשרים לכלב להלחית ולקרר את עצמו.

מחסומי עור
מחסומי עור מופיעים בצורות שונות. יש מחסומי עור שעשויים בצורת סורג, בדומה למחסום הרשת או ה”סל”, ממתכת. הם אמנם מאווררים, אך ברמה של מניעת אכלנות או נשכנות הם בעייתיים, כי העור אינו קשיח דיו על מנת למנוע מהכלב לעשות את שהתכוונו למנוע ממנו לעשות. כמו כן, מחסומים כאלה הם הרבה פחות עמידים כאשר צריך לנקות אותם, או לאפשר לכלב לשתות מים דרכם, כי העור אינו מחזיק מעמד לאורך זמן בהרטבה והתייבשות חוזרת, ויכול להתייבש בצורה נוקשה שגם תגרד לכלב ותגרום לו לאי-נוחות רבה. המידע הזה נכון גם לגבי רבים ממחסומי הפלסטיק הנחותים יותר באיכותם.

מחסום עור

חלק ממחסומי העור מעוצבים בצורת משולש, הנצמד לזרבובית הכלב משלושה צדדים לפחות. אלה לא רק גורמים בדרך כלל אי-נוחות ניכרת לכלב, הם גם לא מאפשרים לכלב להלחית ולנשום כראוי.

איך בוחרים מחסום?

קודם כל, עלינו לחשוב בדיוק מדוע ובאלו נסיבות חשוב לנו לעשות שימוש במחסום.
לדוגמא, אם מדובר בכלב שעל פי חוק מחויב בחבישת מחסום בחוץ, פירושו של דבר שיהיה על המחסום להיות בשימוש פרקי זמן ארוכים למדי, גם בשיא הקיץ. במקרה כזה, חובה לבחור סוג מחסום עם אוורור מצוין, שגם מאפשר שתיית מים. מאחר שאנו חיים בארץ חמה, בדרך כלל כדאי לנו להביא את השיקולים הללו בחשבון.
אם מדובר בכלב שעלול לנשוך וטרינר או ספר כלבים, מדובר בשימוש קצר-מועד, בדרך כלל בתוך חלל ממוזג, ועם צורך לפעמים להגיע בנוחות למקומות כמו אזניים, עיניים וכו’. מצב עניינים כזה הוא למעשה המקרה היחיד בו יתכן שכדאי להשתמש במחסום בד, וגם אז – רק לפרקי זמן קצרים (דקות ספורות).
אם מדובר בשימוש בחוץ, אבל לא בפרקי זמן ארוכים ממש – למשל טיולים קצרים, מחסומי פלסטיק מחוררים אפשריים לשימוש.
בדרך כלל, אם רוצים שכל האפשרויות תהיינה פתוחות – רצוי להזמין את המחסום העמיד ביותר, שגם מאפשר הלחתה טובה, שתיית מים ומונע אפשרות נשיכה. במקרה כזה, מחסום הרשת ממתכת או מפלסטיק איכותי במיוחד הוא כנראה המתאים ביותר. הוא גם מאפשר מתן צ’ופרים לכלב דרך הרשת כחלק מתהליך אילוף.
בנסיבות מסויימות, חשוב לבחור מחסום שמאפשר לנוהג להבחין בהבעות הפנים של הכלב – זה נכון בעיקר בתהליכי אילוף. מחסומי רשת ממתכת בדרך כלל מאפשרים לראות, למשל, אם הכלב חושף שיניים (עם או בלי השמעת קול). גם מחסומי פלסטיק איכותיים שקופים מאפשרים זאת.
חשוב להבין ששיקול אסתטי אינו צריך להוות סיבה לבחירה בסוג מחסום מסוים. הסיבה שבעטייה מרגישים צורך להשתמש במחסום היא גם הגורם הקובע בבחירת המחסום. שיקולים כגון: “אנשים נבהלים מהכלב שלי כשהוא חובש מחסום מתכת” אינם מביאים בחשבון את שיקולי הבטיחות החשובים – לא לכלב ולא לבני האדם סביבו.
מבחינת התאמה ישירה לכלב שלנו, יש כמה דברים שכדאי לשים לב אליהם:

• אסור שהחלק הקרוב ביותר לעיניים (שעובר אופקית מתחת לעיניים) ישפשף או ייגע בעיניים של הכלב.

• חשוב מאוד שהכלב לא יוכל להוריד בעצמו את המחסום (אחרת, בשביל מה צריך אותו?): החלק עם האבזם, זה שעובר סביב עורף הכלב, צריך להיות מהודק כך שיהיה מקום להכניס רק אצבע קטנה אחת. חשוב להשאיר מקום לאצבע – כי המטרה איננה לגרום לכלב תחושה של כאב, לחץ או חוסר נוחות. כאשר מוצאים איפה הנקודה הנכונה לסגירת המחסום, אפשר לסמן אותה כך שסגירת המחסום תתאפשר בקלות ובמהירות ללא חוסר נוחות הן לכלב והן לבעליו.

• בעקרון, מחסום מיועד למנוע מהפה של הכלב גישה למשהו – יצור חי כלשהו, אוכל, חפץ דומם או הכלב עצמו (במקרים של פגיעה עצמית). מחסום “פתוח”, שמאפשר מגע ישיר, בדרך כלל אינו משרת שום מטרה, מלבד אולי מטרה רפואית לצורך טיפול בכלב.

מבחינת התאמה תכליתית, כלומר מדידות נדרשות לצורך התאמה של מחסום לכלב, ישנם מספר מידות שיכולות לעזור מאוד בהתאמה נכונה של המחסום. איך למדוד את פני הכלב להתאמה והזמנה של מחסום בחלק הבא שנפרסם בקרוב.

בהצלחה בבחירת המחסום המתאים ובעיקר בתהליך ההרגלה.
צוות אתר “חיי כלב”

Print Friendly