שיתוף בפייסבוק

יוצאים לטיול!

איך תגרמו לכלב שלכם להיות קשוב בחוץ?

נכתב ע”י ענת ווליניץ

בעלי כלבים רבים מרגישים שבעוד הכלב שלהם קשוב אליהם בבית, בחוץ זה כבר סיפור אחר לגמרי ופשוט אין עם מי לדבר. הטיולים והזמנים שבהם הכלב משוחרר בחוץ טומנים בחובם הרבה רגעי תסכול והרגשה שהכלב פשוט “לא מכיר אותנו” ברגע שהוא פוגש את הגירויים שבחוץ.
במאמר השלישי והאחרון בסדרת הטיולים, אתן לכם קצת קישורים, כמה רעיונות לשיפור המצב ודרך אחת חדשה להסתכל על כל העניין- לקחת תפקיד בחיים של הכלב.

מקור הכיף הגדול

אם אתם רוצים להיות משמעותיים בשביל הכלב שלכם גם כשיש דברים נורא מעניינים ומרגשים מולו, הדבר הכי חשוב איך אתם הופכים להיות מקור ההנאה והחיזוקים הכי גדול בשבילו, המקור לכל הכיף ולכל הטוב שבעולם!
אם תהיו כאלה, הכלב שלכם תמיד ירצה להיות בסביבתכם, יקשיב לכם ויוותר על עיסוקים אחרים גם כשהוא משוחרר או עסוק. קשר כזה עם הכלב, הוא לא תוצר של ניסיון טוב אחד, כיף אחד או  צ’ופר אחד, קשר כזה הוא הצטברות של המון חוויות משותפות טובות. בשפה ההתנהגותית זה נקרא “היסטוריה של חיזוקים”

היסטוריה של מה..?

היסטוריה של חיזוקים, היא ההצטברות של כל החיזוקים החיוביים שהכלב קיבל על התנהגות מסוימת, נאמר “אליי”. כלומר, ההיסטוריה של “אליי” היא סך כל החוויות הטובות שהכלב שלכם עבר איתכם כשהגיע אליכם בריצה אחרי שקראתם לו, ככל שקרו יותר דברים טובים בסיטואציה הזאת- כך הסיכוי שירצה לבוא אליכם עולה.
ויותר מזה – ככל שיותר התנהגויות הקשורות אליכם הן בעלות היסטוריה משמעותית של חיזוקים, כך הערך החיובי שלכם בעיניי הכלב עולה.

אז תחשבו שיש לכם ספר היסטוריה כזה, שכתובים בו כל הדברים הטובים שקרו אי פעם לכלב שלכם בהקשר שלכם והספר הזה מתרחב ומצטבר ונהיה עבה יותר ככל שהזמן עובר. גם לסביבה (שכוללת כלבים, אנשים אחרים, ריחות וכו’) יש ספר כזה וזו תמיד תחרות. מי שינצח בקרב על ליבו של הכלב יהיה תמיד מי שיש לו היסטוריה משמעותית יותר. בחוץ- הקרב כמובן קשה יותר ואתם רוצים לצאת עם ספר היסטוריה הכי עבה, מגוון וגדוש חוויות נהדרות שאפשר.

מה שנשאר לנו להבין אם כך הוא,  איך ליצור חוויות טובות עם הכלב?

 הנה כמה תרגילים מעולים שבונים “היסטוריה של חיזוקים” עבור הכלב שלכם:

1. למדו את הכלב ללכת יפה על רצועה, מבלי למשוך:

https://www.youtube.com/watch?v=sFgtqgiAKoQ

בתרגיל הזה הכלב לומד באופן עקבי שלידכם הכי כיף ומתגמל להיות, מה שמתחיל בתור התניה ממשיך להרגל ולדרך חיים. בגלל שאין כופים על הכלב את הקרבה הזו, אלא נותנים לו לבחור להשתתף, מתפתחת אצלו תחושת הנאה גדולה מההליכה המשותפת ואנחנו יוצרים עוד קצת היסטוריה לטובתנו.

חשוב מאוד- גם אם לא הצליח ואתם מתוסכלים אל תראו לכלב שלכם שאתם כועסים עליו! כל פעם שאתם צועקים, מענישים או נוזפים בכלב שלכם אתם מוחקים כמה שורות מההיסטוריה של החוויות הטובות ובכך בעצם מורידים את הסיכוי שהוא ירצה להיות קרוב אליכם בעתיד בסיטואציה דומה! נצלו רגעים של תסכול למציאת תושייה, הסקת מסקנות וחיפוש אחר תשובות חדשות!

2. אם הפעילות שלכם עם הכלב מסתכמת בהליכה לגינת הכלבים, אל תתפלאו שהכלבים מעניינים אותו הרבה יותר מכם… כלבים שלומדים להוציא אנרגיה, להשתולל וליהנות רק עם בני מינם יהיו נלהבים הרבה פחות לסיים את כל הטוב הזה וללכת הביתה. בשביל להיות בעלי ערך לכלב שלכם גם כשיש כלבים אחרים או גירויים מעניינים, אתם צריכים לקחת עליכם תפקיד פעיל ולהפעיל אותו.

  • מצאו משחק שאהוב על הכלב שלכם בבית, זה יכול להיות כדור או חבל, בובה שהוא אוהב למשוך, בקבוק פלסטיק. זה יכול להיות אימון עם אוכל, או מרדף אחריכם והשתוללות. יכול להיות שייקח לכם זמן להבין מה הכלב שלכם הכי אוהב ומה מדליק אותו, אבל לכל כלב יש כזה. הכרתי אפילו כלבים עצלים שלא נמצא להם אף משחק חוץ מלרוץ אחרי האוכל של עצמם, גרגר אחרי גרגר! הכול עובד, כל עוד הכלב שלכם נהנה מזה.
    כשמצאתם- התחילו מלהקדיש זמן למשחק בבית, שחקו מספר דקות ועצרו כשהכלב עוד מתלהב ובשוונג.
  • בשלב השני צאו לגינה בשעות שאין בה כלבים או אנשים אחרים ומשעמם למדי. תנו לכלב זמן לרחרח ולהתעסק בשלו וכשהוא נראה משועמם ובאזור שלכם- שלפו את המשחק בהפתעה והתחילו לשחק איתו. שחקו זמן קצר ותפסיקו כשהוא בשיא ההתלהבות. בצעו את השלב הזה בסביבות עם יותר ויותר גירויים מסביב.
  • בשלב השלישי, תנו לכלב להסתובב ולהתעסק בשלו ובשלב מסוים קראו בשמו או “אליי” ואם הוא מסתובב אליכם שלפו מייד את הצעצוע ושחקו איתו. גם את השלב הזה בצעו קודם בסביבה משעממת ואחר כך בסביבות מעניינות יותר.

3. המלצה על עוד סדרת סרטונים של אמילי לארהם הנהדרת, עם משחקים קטנים שבונים תשומת לב לבעלים, ומלמדים את הכלב לבחור אותנו על פני הסחות דעת:

https://www.youtube.com/watch?v=aTSuPk2Ccjo&list=PLA36F999744C0D845

חשוב לדעת! עבור כל כלב יש להציב רף שונה. יש כלבים שיזדקקו לאימון רב בשביל להתגבר על בעיות אובססיית החתולים/ התוקפנות/ החרדה או ההיפר אקטיביות בשביל להיות מסוגלים להקשיב לכם… גם כלבים כאלה ירוויחו המון מהתרגולים המתוארים במאמר, אבל יזדקקו גם לתהליך אילוף מסודר ומונחה (ואם אתם נורא מתוסכלים מהכלב שלכם- זה המאמר בשבילכם).

לא כל משחק הוא כיף לכל כלב, ומציאת פעילות משותפת ומחברת היא פרויקט לכל היחסים, הדורש מהצד שלכם להיות מושקע ונוכח. אם תשנו את המחשבה מ”איך אני גורם לכלב שלי להקשיב לי” ל”איך אני מוצא דרכים ליהנות עם הכלב שלי” תמצאו שהכלב שלכם רוצה להיות איתכם יותר ויותר. זה עד כדי כך פשוט.

טיול ביער

צילום: ענת ווליניץ

צאו לטיול עם ציוד נעים ונוח, תנו לכלבים שלכם שגרה מגוונת ופעילה והכי חשוב: קחו תפקיד אקטיבי בחיים של הכלב שלכם, תהיו שם איתו ובשבילו. “משמעת” תהיה בסה”כ הבונוס, תוצר הלוואי של סוג היחסים הזה.

 

טיולים שמחים!

 

ענת ווליניץ
מאלפת ומטפלת התנהגותית לכלבים, מתמחה בבעיות תוקפנות וחרדה
לבלוג של ענת
לדף הפייסבוק של ענת

Print Friendly