facebook-icon

כל מה שרציתם לדעת על אוזניי הכלב

מגוון הבעיות והמחלות האופייניות לאוזן.

מאת : ד”ר רפי קישון ד”ר מיכל שוורץ

האוזניים אצל הכלב הן איבר חיוני מאוד. השמיעה של הכלב מצוינת והיא מהווה חלק חשוב מיכולתו לשרוד בטבע : לאתר את טרפו, להיזהר מאויביו ולתקשר עם להקתו. גזעי הכלבים הרבים שיצר האדם – שונים זה מזה במבנה האוזן : מאוזניים זקופות ועד אוזניים שמוטות בגדלים ומשקלים שונים.

מבנה האוזן

החלק החיצוני של האוזן נקרא אפרכסת והחלק הפנימי נקרא תעלת האוזן העמוקה שמגיעה עד עור התוף, אחריו האוזן הפנימית שבה מתבצע תהליך פענוח הקולות ועצב השמע המעביר את המידע הזה למוח. החלק היחיד שגלוי לעיננו הוא האפרכסת וזה מקשה עלינו לאתר ולאבחן בעיות בחלקים הפנימיים של האוזן מבלי להזדקק למכשירים וטרינריים.

באפרכסת האוזן נוצרת שעווה שתפקידה להגן על האוזן. השעווה יוצרת גם בעיה, כי בזמן דלקת החיידקים והשמרים יכולים לשגשג מתחת לשכבת השעווה וטיפות שנכניס לאוזן יחליקו על פני השעווה ולא יגיעו למגע קרוב אל גורמי המחלה. בניעור הראש הראשון הכלב יעיף את כל החומרים האלה מהאוזן ברגע אחד.

מספר ניכר מהביקורים במרפאה קשורים לבעיות אוזניים בכלבים וההמלצה – כדאי תמיד לבקש מהווטרינר שיציץ באוזני הכלב בכל ביקור.

קיים מיתוס שאומר שכלבים עם אוזניים ארוכות סובלים יותר מדלקות אוזניים אולם הדבר הוכח מזמן כלא נכון. מה שכן, אצל כלבים כאלה, יש סיכוי גדול יותר שהבעלים לא יזהו את הדלקת בזמן. ישנם גזעי כלבים הסובלים במיוחד מדלקות אוזניים כמו קוקר ספניאל, רועה גרמני, שרפיי ועוד.

ozen-4סיבות לבעיות באוזניים :

אנטומיה ופיזיולוגיה לא תקינה: תעלת אוזן צרה או בגלל תורשה או כזו שעברה היצרות בעקבות דלקות כרוניות: תעלה כזו תגרום להיווצרות תנאים מתאימים לשגשוג חיידקים ושמרים שנמצאים באופן קבע באוזן, לרמות שיגרמו להפרעה ולדלקת. עודף ייצור שעווה/קרטין גם הוא מהווה קרקע מזון חשובה לאורגניזמים אלו. לדאבוננו קיים כבר מגוון רחב של חיידקים שעמידים לאנטיביוטיקה ולכן כדאי לבצע תרבית ורגישות בכל מקרה של דלקת שנמשכת זמן רב.

בעיות עור: האוזן, ובמיוחד האפרכסת החיצונית, מהווים חלק מהאיבר הגדול ביותר בגוף – העור, וכל מה שמשפיע על העור יכול להתבטא גם באוזן. זה נכון במיוחד כאשר מדובר על אלרגיות, במיוחד אלרגיות למזון ואלרגיה לגורם סביבתי. במקרים כאלה, הטיפול באוזן יהיה חלק מטיפול כללי בבעיה. טיפול באוזן בלבד לא יתקן את הבעיה והדלקת תחזור.

פוליפים וגידולים אחרים: בכלבים שחוו דלקת אוזניים כרונית עשוי להופיע שגשוג של הרקמה בצורת פוליפ אחד או יותר, מה שמסבך את הטיפול ולעיתים אף מצריך ניתוח. גידולים ממאירים, מופיעים אמנם בשכיחות נמוכה, אולם לעיתים קרובות אגרסיביים ביותר ודורשים הסרה נרחבת.

טפילים: כמו קרדיות אוזניים – נדיר יחסית בכלבים ומקור הבעיה בד”כ בהדבקה מחתול, אם כי תתכן גם מכלב אחר. טפיל נוסף הדמודקס – נדיר באוזן אבל יכול להיות בסביבתה החיצונית. עקיצות זבובים נפוצות בכלבים שנמצאים הרבה בחוץ, פטרת מופיעה לעיתים בעיקר בכלבים צעירים או כאלה עם ירידה בתפקוד המערכת החיסונית.

מחלה סיסטמית: כלומר מחלה כללית בגוף, עשויה גם היא להתבטא באוזניים- לדוגמה גלדים ודימומים מקצות האוזניים יכולים לרמז על פגיעה בכלי דם מכמה סיבות, לכן גם פצעים קטנים כאלה שלא מחלימים בקצוות האוזניים, הם סיבה לגשת לווטרינר לבירור הבעיה.

נפיחות של האפרכסת: aural hematoma  נגרמת מדימום לתוך סחוס האוזן, יכולה להגיע לממדים גדולים מאוד. הגורם אינו לגמרי ידוע אולם במקרים רבים נמצא דלקת בתעלת האוזן שגרמה לכלב לנער ראשו ולחבוט את אוזניו בחפץ כל שהוא – דוגמא אופיינית היא שולחן הסלון הנמוך.

הטיפול הוא כירורגי ובהתאם למצב, בין טיפול בהרדמה מקומית – יצירת נקב וקיבוע האוזן תוך כדי יצירת לחץ (פעולה שאני מעדיף) ועד ניתוח בהרדמה מלאה, בו תופרים את צידי האפרכסת בתפרים רבים.

גוף זר: פעמים רבות חודרים גופים זרים לתוך האוזן וגורמים לכאב ודלקת. זרעי צמחים מסוימים מצוידים במנגנון הצמדות ונדידה. במצב בו נצמדו לאוזן החיצונית הם יכולים לנדוד פנימה לתוך האוזן ולגרום לכאב חד.

פציעות וחתכים: בגלל המבנה הבולט של אפרכסת האוזן היא עלולה לעיתים קרובות להיפצע ולהיחתך במהלך פעילות הכלב בשטח כמו גם כמובן פצעי נשיכה ושריטה במקרי מחלוקת בין כלבים וחתולים. גם אם הפצע נראה קטן, כדאי לגשת לווטרינר כי פצעים אלה נוטים לא להחלים בקלות, ולעיתים בכלל לא, ולכן גם הביטוי בשפות שונות: “אוזן-שסועה” כביטוי לאחד שובב שמסתבך מהר בצרות.

ozen-1עצות מעשיות.

 שימו לב לסימנים הבאים – הם יכולים לרמוז על בעיה באוזן:

  • אם הכלב מנער את ראשו בצורה מוגזמת.
  • אם הכלב מגרד עם רגליו, האחוריות בדרך כלל, באוזן או בסביבתה.
  • אם מופיעה הפרשה מהאוזן או אדמומית באפרכסת.
  • גם שינויים בשיווי משקל יכולים לרמז על בעיה באוזן.
  • ירידה בשמיעה שלא בעקבות הגיל.
  • ריח חריג, לא נעים

בכל חשד לבעיה באוזן יש להגיע לווטרינר. יש הבדל עצום בקושי בטיפול בדלקת חדשה ודלקת שכבר השתרשה, וכשמדובר בטיפול בדלקת כרונית הטיפול קשה ארוך ויקר!

הווטרינר יטפל באוזן וימליץ לכם על המשך טיפול בטיפות משחות ושטיפות ולעיתים גם באנטיביוטיקה כללית – חשוב לחזור לביקורת גם אם אתם סבורים שהבעיה חלפה, כי מספיק שכמה חיידקים עדיין מסתתרים מתחת לשעווה וללכלוך בסוף תעלת האוזן, כדי להצית את הדלקת מחדש אחרי זמן קצר.

לעיתים ימליץ הווטרינר על שטיפות קבועות לאורך זמן.

בשום אופן אין להכניס דבר לתוך האוזן, ניגוב קל מותר בחלק הנראה של האפרכסת. חשוב להשתמש רק בחומרים שהמליץ או נתן הווטרינר.

בזמן הרחצה של הכלב השתדלו לא להתיז מים לתוך האוזן – אצלנו במרפאה שוקדים על פיתוח אטמיי אוזניים מיוחדים לכלבים אבל בינתיים עוד לא נמצא שותף מעשי לרעיון. בכל מקרה חשוב לנגב את האוזן וסביבת האפרכסת היטב אחרי הרחצה.

יש מקרים בהם נמליץ על תלישת השיער בכלבים בהם צומח שיער בתוך האוזן בצורה מוגזמת הפוגעת בתפקוד האוזן, כעיקרון הדבר אינו מומלץ באופן אוטומטי.

התרגלו להציץ פעם בשבוע באוזניו של הכלב – חשוב שתכירו את האוזן במצבה הרגיל והבריא – ככה תוכלו לזהות מיד כל שינוי.

מידע זה הובא כשרות לבעלי הכלבים באשר הם -אנא העבירו אותו הלאה , מפה לאוזן.

ד”ר רפי קישון , ד”ר מיכל שוורץ
המרכז הוטרינרי הרב-תחומי ברמת-אביב

Print Friendly