שיתוף בפייסבוק

היפ-דיספלזיה בכלבים

מאת ד”ר מיכל שוורץ וד”ר רפי קישון

מפרק היפדיספזיה בהשוואה למפרק תקיןהיפ-דיספלזיה – Hip Dysplasia מתאר מצב בו יש חוסר התאמה בתוך מפרק האגן, בחיבור בין עצם האגן לעצם הירך. עם הזמן מופיעים עוד ועוד שינויים ניווניים בסחוסים ובעצם (דלקת מפרקים ניוונית), יש מעורבות עצבית וכאב שהולך וגדל. הפגיעה יכולה להחמיר עד נקיעה של ראש עצם הירך אל מחוץ למפרק ולעיתים תפריע מאוד למהלך החיים של הכלב ויכולתו לתפקד.

מצב זה אופייני יותר לכלבים מגזעים גדולים וענקים, אולם עשוי להופיע בכלבים בכל הגדלים. הופעת הבעיה יכולה להיות בגורות, בבגרות ויש כלבים שיראו סימנים רק בגיל מאוחר.

זוהי בעיה תורשתית אך יכולה להופיע גם בכלבים מעורבים בהתאם לגזעים בהם הם מעורבים. בכלבים הגזעיים ובהתאם לדרישות מועדון הגזע, מבוצעים צילומים שגרתיים להורים לפני הרבעה. הצילומים מקבלים ציון ולפי הציון קובעים אם ניתן להרביע את הכלבים האלה.

הבעיה יכולה להופיע ברגל אחת או בשתיהן.

הגזעים הנפוצים: לברדור רטריבר, גולדן רטריבר, רועה גרמני, רוטווילר, בורדר קולי ורועה אוסטרלי ועוד ועוד. ככל שהגזע גדול וכבד יותר, כך גדל הסיכוי להופעת הבעיה.

לעיתים נראה שינויים במפרק האגן בגילאים מאוחרים גם בכלב שבגיל צעיר הראה צילום מושלם.

סימנים קליניים

כאב – קושי בקימה, בשכיבה, צליעה ברגל אחורית אחת או יותר, ירידה בנפח השרירים, חוסר יציבות בעמידה והליכה ועד חוסר יכולת לעמוד. יש לזכור שמרבית הכלבים לא יפגינו סימני כאב כמו בכי ולכן סימנים אלו הם לעיתים היחידים שיראו לבעלים.

בכלבים עם היפ-דיספלזיה עשויים לראות עם הזמן גם פגיעה בשלמות רצועות צולבות בברך עד כדי קריעה מלאה שתדרוש ניתוח לתיקונה.

הבעיה יכולה להופיע כבר בגיל צעיר כשהגור מתחיל לגדול ולצבור משקל. האבחון בגיל זה בעייתי וכולל בדיקת הליכה/צליעה וצילומים. חשוב לשמור על גורים מהגזעים שנמצאים בסיכון, במשקל תקין, שכן גורים שמנים נמצאים בסיכון יתר להופעת הבעיה, בגלל לחץ גדול על המפרקים.

חשוב לדעת שחלק מהכלבים עם אגן פגוע לא יראו סימני כאב עד גיל מאוחר מאוד.

אבחון

בדיקה ע”י וטרינר בזמן תנועה ובמנוחה, צילום אגן, הצילום נעשה כשהכלב בטשטוש עמוק ורגליו מושטות קדימה.

רמת הפגיעה מדורגת לפי אותיות – A,B,C,D,E,F כש- A פירושו מפרק תקין, B – פגיעה ברמה גבולית וכו’.

מומלץ לצלם את כל הבוגרים מהגזעים הרגישים בגיל 18 חודשים כדי לדעת אם האגן תקין ואם לא, לנקוט בצעדים שיקלו על האגן בעתיד.

הטיפול

מתחלק לרפואי וכירורגי. וההחלטה לאיזה כיוון ללכת תלויה ביכולת התפקודית של הכלב ובגילו.

טיפול כירורגי

סוגי הניתוחים נעים בין הסרת ראש עצם הירך ועד לשינוי השקע שבו הוא נח, ועד החלפת מפרק שלמה כאשר קיימים שינויים ניווניים קשים, הניתוח יעשה לעיתים על רגל אחת לעיתים שתיהן אם כי לא שתיהן בו זמנית. בתיקון כירורגי לרוב העלויות גבוהות ודורשות התמחות של המנתח האורתופדי.

מומלץ מאוד לשלב פיזיותרפיה לאחר הניתוח על מנת לקבל תפקוד גבוה ככל האפשר. חזרה לפעילות תעשה לפי הוראות המנתח בלבד!

טיפול רפואי

הטיפול הרפואי מתחלק למתן תוספי מזון שונים כמו מגיני מפרקים (גלוקוזאמין, כונדרואיטין MSM) חומצות שומן רב בלתי רוויות –אומגה 3 ( EPA DHA) ,

תרופות: תרופות נוגדות דלקת וכאב ממשפחת ה- NSAID (non-steroidal anti-inflammatory drug ) כמו פרוויקוקס ורימדיל, תרופות נוגדות כאבים כמו טרמדול ותרופות מתקדמות יותר כמו גבאפנטין ועוד.

פיזיותרפיה, מומלצת – מתבצעת ע”י מומחים – כמו הליכון במים, ותרגילים בבית לפי הוראות המומחה.

דיקור סיני– דבר שעוזר מאוד בחלק מהמקרים, חשוב ביותר שיעשה ע”י אדם מיומן בעל ניסיון.

 

צוות המרכז הוטרינרי הרב-תחומי ברמת-אביב
ד”ר רפי קישון , ד”ר מיכל שוורץ

Print Friendly